2015-04-07

Osakekauppa maaliskuussa: Venäjä-yhtiöitä ja Nallen kultamunia lapioitiin salkkuihin, Outokumpu-sijoittajat pokkasivat EU:lle

Venäjän rupla vahvistui maaliskuun aikana kymmenen prosenttia suhteessa euroon. Piensijoittajat päättivät tankata kaikista Helsingin pörssin osakkeista eniten kahta voimakkaasti itäsidonnaista yhtiötä, Fortumia ja YIT:ä. Sen sijaan alkuvuoden kurssiraketti Nokian Renkaita kevennettiin laajalla rintamalla.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto nousi maaliskuussa 39,7 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto kasvoi vuodentakaisesta maaliskuusta 29,6 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät nousivat edelliskuukaudesta 19,0 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät kasvoivat hieman vähemmän, 17,9 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppamäärät kasvoivat 2,1 prosenttia, mutta yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 9,6 prosenttia viimevuotista vähemmän. Koko pörssin kauppamäärät kasvoivat helmikuusta 2,5 prosenttia. Yksityissijoittajien osalta laskua oli 5,9 prosenttia.

Takana pikavoittojen kuukausi

– Maaliskuun alussa Outokummun osakkeeseen tarttui vahva noste, kun EU:n suunnitelmat rajoittaa tullien avulla ruostumattoman teräksen polkumyyntiä Kiinasta ja Taiwanista tulivat päivänvaloon. Outokumpu päätyi maaliskuussa sekä piensijoittajien vaihdetuimmaksi että nettomyydyimmäksi osakkeeksi 20 prosentin kuukausinousun jälkeen. Myös Keskosta tyrkyllä ollut pikavoitto sai useat sijoittajat nostamaan kädet pystyyn osakkeen kohottua kuun puolivälissä julkaistun Anttila-divestoinnin jälkeen 15 prosenttia. Keskon vaihdetumpi B-osake oli maaliskuun neljänneksi nettomyydyin, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

– Maaliskuun nettomyydyimpien listan yleiskuvassa piensijoittajat kevensivät osakkeita, jotka ovat kehittyneet viime aikoina erityisen hyvin. Toiseksi nettomyydyin Nokian Renkaat on vahvistunut vuoden alusta 39 prosenttia. Kolmanneksi nettomyydyin UPM-Kymmene ja yhdeksänneksi nettomyydyin Neste noteerataan tällä hetkellä monivuotisiin huippuihinsa. Nettomyydyimpien sijaluvut 7–8 kuuluvat maaliskuun osalta Wärtsilälle ja Valmetille, joiden osakekurssit ovat parhaillaan käytännössä kaikkien aikojen huipputasoillaan, jatkaa Odenwall.

Venäjä-yhtiöitä ja Nallen kultamunia

Maaliskuussa online-välittäjien nettomääräisesti ostetuin osake oli helmikuun tapaan Fortum. Nettomyydyimmäksi päätyi vuoden alusta jo 55 prosenttia koilliseen kirmannut Outokumpu.

– Fortum jatkoi myös maaliskuussa piensijoittajien suosiossa. Epäilemättä ruplan vahvistumisella on oma positiivista tulevaisuuden uskoa luova roolinsa, mutta vielä merkityksellisempänä näen kansanosakkeen tarjoaman vahvan osinkotuoton, jota tänä keväänä vielä lisäosingolla höystettiin. Kiinnostus YIT:n osaketta kohtaan kasvoi, kun Venäjällä käynnistettiin toimet auto- ja asuntomarkkinoiden tukemiseksi valtion subventoimin lainajärjestelyin, analysoi Odenwall.

– Venäjä-huuman taustalta on korostettava, että Wahlroosin osinkotykit nousivat netto-ostetuimpien kärkikahinoihin, Sampo sijalle 3 ja Nordea sijalle 7. Omistajaystävälliseen tapaansa molemmat tarjoavat paitsi muhkeat osinkotuotot nykykursseilleen, myös osakekohtaisen osingonjaon kasvutrendit, joiden jatkumiseen sijoittajalla on kaikki syyt uskoa, linjaa Odenwall.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043
niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Maaliskuu 2015   Maaliskuu 2014 Muutos ed. Helmikuu 2015 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 1 066 481 549 4,08 810 676 512 31,55 % 1 031 512 816 3,39 %
FIM 539 061 379 2,06 279 310 801 93,00 % 391 224 756 37,79 %
Nordea 2 567 376 347 9,83 1 500 419 302 71,11 % 2 080 537 382 23,40 %
Pohjola 787 544 537 3,02 984 317 475 -20,00 % 688 207 276 14,43 %
UB 111 290 215 0,43 51 873 622 114,54 % 65 952 672 68,74 %
Yhteensä 5 067 954 027 19,41 3 626 597 712 39,74 % 4 257 434 902 19,04 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 26 114 329 512 100 20 148 850 409 29,60 % 22 151 817 570 17,89 %
  Maaliskuu 2015   Maaliskuu 2014 Muutos ed. Helmikuu 2015 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 237 330 6,72 235 399 0,82 % 261 061 -9,09 %
FIM 76 716 2,17 61 818 24,10 % 72 560 5,73 %
Nordea 267 355 7,57 253 482 5,47 % 276 647 -3,36 %
Pohjola 137 149 3,89 148 716 -7,77 % 154 781 -11,39 %
UB 10 768 0,31 8 164 31,90 % 10 218 5,38 %
Yhteensä 729 318 22,66 806 579 -9,58 % 775 267 -5,93 %
OMXH Kaupat (yhteensä) 3 529 788 100 3 456 262 2,13 % 3 443 018 2,52 %

Lähde: Nasdaq OMX Nordicin virallinen kuukausitilasto

Taulukko 2. Online-välittäjien 5 kauppamäärältään vaihdetuinta osaketta – maaliskuu 2015 (*

Nordnet FIM Nordea Pohjola UB Yhteensä
Outokumpu 25 001 0 15 892 8 099 2 313 51 305
Nokia 17 792 0 16 647 5 477 244 40 160
Fortum 17 284 0 12 273 6 935 340 36 832
Nordea 6 459 0 10 200 5 478 18 22 155
Nokian Renkaat 7 546 0 8 508 4 275 144 20 473

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

Taulukko 3. Online-välittäjien 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta – maaliskuu 2015 (*

Ostetuimmat osakkeet Myydyimmät osakkeet
Yhtiö Netto-ostoarvo (EUR) Yhtiö Nettomyyntiarvo (EUR)
Fortum 86 285 580 Outokumpu -55 611 908
YIT 6 745 986 Nokian Renkaat -32 795 474
Sampo 6 024 777 UPM-Kymmene -32 438 372
Metso 5 981 843 Kesko B -24 210 828
Elektrobit 5 868 192 Nokia -20 973 866
Konecranes 4 764 666 TeliaSonera -20 813 317
Nordea 3 906 951 Wärtsilä -17 328 185
Raisio V 3 762 379 Valmet -14 084 702
Ramirent 2 573 990 Neste -13 022 667
Tieto 2 573 595 Kemira -12 940 940

Lähde: Nordnetin oma kaupankäyntistatistiikka

(* ei sisällä suurten ja OMXH25-indeksiin kuuluvien yhtiöiden osakkeiden kauppoja FIMin osalta 24.3.2014 lähtien

Nordnet is a Nordic online bank with about 561,400 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm.
Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi