2023-04-24

Per Lindberg ny VD för Nordnet Pensionsförsäkring

Per Lindberg har utsetts till ny verkställande direktör för Nordnet Pensionsförsäkring. Han tillträder sin roll den 1 augusti.

Per Lindberg är idag tillförordnad försäljningsdirektör på SPP Pension & Försäkring. Han har arbetat på SPP sedan 2011 och tidigare innehaft roller som Chief Risk Officer, chef för Produkt & Operations och dotterbolags-VD. Per är född 1976 och är utbildad vid Stockholms universitet och KTH i företagsekonomi, systemteknik och försäkringsmatematik. Förutom sitt operativa uppdrag på SPP innehar han idag ett antal styrelseroller inom Storebrand-koncernen.

– Jag är mycket glad över att kunna presentera Per Lindberg som ny VD för vårt svenska pensionsbolag. Per kombinerar ett affärsorienterat förhållningssätt med en bred kunskap inom de lagar och regler som gäller inom pension och försäkring. Med sin kompetens och erfarenhet kommer han att kunna skapa stort värde för både Nordnet och våra kunder, säger Lars-Åke Norling, VD på Nordnet.

Nuvarande VD för Nordnet Pensionsförsäkring Fredrik Ekblom kommer att stanna kvar i sin roll fram till att Per tillträder och säkerställa en ordnad överlämning, för att sedan gå vidare till externa uppdrag.

– Under Fredriks ledning har Nordnets pensionsverksamhet uppvisat stark tillväxt och tagit stora steg inom bland annat produktutveckling och distribution. Jag vill tacka Fredrik för ett engagerat och värdefullt arbete och önska honom lycka till i framtiden, säger Lars-Åke Norling, VD på Nordnet.

Per Lindberg kommer i samband med att han tillträder sin nya roll ta plats i Nordnets koncernledning.

– Nordnet är ett av de starkaste varumärkena på marknaden inom sparande, och jag ser mycket fram emot att ansluta till bolaget efter sommaren. Jag tilltalas av det starka fokus på tech som finns i organisationen, och hur Nordnet använder digital teknik för såväl produktutveckling som distribution. Det ska bli mycket spännande att tillsammans med mitt nya team fortsätta resan mot positionen som den ledande nordiska leverantören av användarvänliga och prisvärda tjänster inom pensionssparande, säger Per Lindberg, tillträdande VD på Nordnet Pensionsförsäkring.

För mer information, kontakta:
Johan Tidestad, Kommunikationschef
johan.tidestad@nordnet.se, 0708-875 775