2011-01-07

Piensijoittajat uskovat sähkön hinnan laskevan

Nordnetin pohjoismaisen tilaston mukaan piensijoittajat uskoivat joulukuussa sähkön hinnan laskevan. Pörssinoteerattujen tuotteiden tilaston mukaan sähkö, kulta ja Venäjä kiinnostavat pohjoismaisia säästäjiä ja sijoittajia.

Joulukuun ostetuimpien pörssinoteerattujen rahastojen listan kärjessä oli Bear EL H -pörssinoteerattu rahasto. Rahasto seuraa käänteisesti Nordpoolin sähköpörssin hinnankehitystä ja arvopaperin arvo nousee aina kun sähkön hinta laskee. Kaupankäynnin kohteena on myös pörssinoteerattuja tuotteita, joiden arvo kasvaa kun sähkön hinta nousee, mutta nämä eivät ole olleet suosittuja Nordnetin pohjoismaisten asiakkaiden keskuudessa.

– Sähkön kuluttajat pystyvät pörssinoteerattujen rahastojen ja sertifikaattien avulla suojautumaan sähkön hinnan nousua vastaan, mutta myös hyödyntämään näkemyksensä laskevasta sähkön hinnasta. Syksyllä pohjoismaiset säästäjät ja sijoittajat uskoivat hinnan nousuun ja ostivat joukolla Bull EL -tuotteita. Joulukuussa suunta kääntyi ja sijoittajat uskoivat, että sähkön hinnan nousu pysähtyy, kertoo piensijoittajien asiamies Juha Raumolin, Nordnetistä.

Muut suosikit ostetuimpien listalla ovat jalometalleihin ja indekseihin sijoittavat tuotteet. Myös ruotsalaisten usko Volvon osakkeen valoisampaan tulevaisuuteen näkyy selvästi joulukuun tilastoissa. Venäjä, Intia ja Turkki kiinnostavat taas sijoittajia, kun taas usko Pohjoismaiseen pörssiin hiipui joulukuussa.

– Tilastoista näemme, että Venäjä ja Turkki ovat nousseet joulukuussa säästäjien suosikeiksi. Myös kulta ja hopea kiinnostavat säästäjiä. Hieman riskisempää sijoitusstrategiaa suosivat sijoittajat käyvät kauppaa vivutetuilla sähkö- ja indeksituotteilla. Näemme selvästi aikaisempiin tilastoihin verrattuna, että säästäjät ja sijoittajat ovat hieman pidemmällä aikavälillä liikkeellä ja sijoittavat tuotteisiin, jotka soveltuvat pitkäaikaiseen varallisuuden kasvattamiseen. Myös pörssinoteerattujen tuotteiden ja etenkin ETF-rahastojen suosio on kasvanut, kertoo Raumolin.

10 ostetuinta pörssinoteerattua rahastoa joulukuussa:

Nimi Kohde-etuus Vipu
1 BEAR EL H Sähkö -2
2 MARKET VECTORS GOLD MINERS Kultakaivostoiminta 1
3 DB X-TRACKERS MSCI RUSSIA Venäjä 1
4 BULL VOL X3 C Volvo 3
5 XACT BEAR 2 OMXS30 (indeksi) 2
6 DnB NOR OBX Derivat BULL OBX 2
7 ISHARES SILVER TRUST Hopea 1
8 ISHARES MSCI TURKEY Turkki 1
9 LYXOR ETF MSCI INDIA Intia 1
10 MARKET VECTORS RUSSIA ETF Venäjä 1

Tilasto perustuu Nordnetin 346.000 suomalaisen, ruotsalaisen, norjalaisen ja tanskalaisen asiakkaan joulukuun kaupankäyntitilastoihin.

Lisätietoja antaa:
Juha Raumolin