2014-06-13

Pörssi yltämässä pitkäkestoisimpaan nousuun yli 85 vuoteen

Yhdysvalloissa ja Saksassa osakeindeksit takovat kaikkien aikojen korkeimpia noteerauksiaan. Nettipankki Nordnet selvitti nykyisen nousumarkkinatrendin asemaa historiallisessa viitekehyksessä ja poimi kolme osakesuosikkia tulevalle Q2-tuloskaudelle.

Elämä on lähiviikkojen aikana tärkeä osa jalkapalloa, jonka MM-turnaus alkoi kasvumarkkinoilla Brasiliassa. Osakemarkkinoilla tahdin määräävät kuitenkin perinteiset, maltillisen kasvunäkymän länsimarkkinat keskuspankkeineen. Yhdysvalloissa keskeiset osakeindeksit koskettivat finanssikriisin pohjaa maaliskuussa 2009. Kuluva kesäkuu 2014 on 63:s kuukausi yhtäjaksoiseksi laskettavasta nousumarkkinatrendistä.

Jos positiivinen yleisvire kestää New Yorkin pörssissä elokuulle asti, muodostuu nykyisestä härkämarkkinasta pitkäkestoisin yhtäjaksoinen nousuralli sitten 1930-luvun lamaa edeltäneen nousun. Toistaiseksi aikavälin 1994–2000 kurssinousu on kaksi kuukautta nykyistä pidempi.

Nousubaana on sileä

Maailmalla palloralli jatkuu ja Suomessa synkistellään kansallisista lähtökohdista. Uutisointi maailman medioissa on aivan eri sävellajissa kuin kotimaassa, mitä on hankala uskoa arkisen uutisvirran perusteella.

Yhdysvalloissa yleistä kurssikehitystä kuvaava S&P 500 -osakeindeksi tuotti viime vuonna 29,6 prosenttia. Vuoteen 2013 mennessä indeksi tuotti 1930-luvun laman jälkeen vuositasolla 25–30 prosenttia viisi kertaa. Vain kerran indeksi laski 2530 prosentin nousuvuoden jälkeen. Tämä tapahtui vuonna 1962.

S&P 500 -indeksi nousi prosenteissa ilmaistuna jopa kaksinumeroisella muutoksella vuosina 1944, 1999, 2004 ja 2010, vaikka edellisenäkin vuonna osakeindeksi oli päätynyt 2530 prosentin nousuun. Kaiken kaikkiaan viidellä aiemmalla kerralla historiassa, kun S&P 500 -indeksi on kohonnut 2530 prosenttia, on indeksin seuraavan vuoden keskituotto ollut 12 prosenttia.

Vuonna 2014 S&P 500 -indeksi on kohonnut reilussa viidessä kuukaudessa 4,5 prosenttia.

–  Suomessa ekonomistit kilpailevat synkimmän talousennusteen tittelistä. Sijoittajan on turha voivotella kotimaisia BKT-lukuja, sillä pörssiveto tulee maailmalta. Nousuladun voiteluun yhtyi vastikään myös Euroopan keskuspankki, joka hakee tulosta usealla kärjellä, ollen valmis vetämään kaikista tilanteista vastapalloon hyökkäysvoittoiseksi muuttuvalla taktiikallaan. Inflaatiota vierastavassa Saksassa oltaneen kuitenkin käärmeissään, kun vahva säästöperinne tileille rapistuu keskuspankin ryhtyessä torjumaan deflaatiota norsupyssyllä. Lyhyellä tähtäimellä osakesijoittajan kannattaa tulkita keskuspankkijohtoisia toimia Nobel-voittaja Milton Friedmanin antamin suuntaviivoin: inflaatio on kuin alkoholi, sillä sen hyvät vaikutukset tulevat ensin, kommentoi Nordnet Suomen osakestrategi Jukka Oksaharju.

–  Nykyisen indeksinousun taustalta on huomattava, että S&P 500 -indeksi on kohonnut vasta 25 prosenttia vuosituhannen vaihteesta. Vuosikausia vahvistunut pörssi sai Ukrainan kriisistä kaipaamansa lyhyen hengähdystauon, mutta nyt episodi on osakemarkkinoilla vain muisto menneisyydestä. Keskuspankit ovat poikkeuksellisilla toimillaan riistäneet sijoittajilta osakkeille vaihtoehtoisten sijoituskohteiden tuotot, joten isot pojat ohjaavat rahavirtoja lyhyellä tähtäimellä edelleen osakemarkkinoille. Pörssi-indeksi käyttäytyy ikiliikkujan tavoin niin kauan kuin keskuspankkiirit hakevat holvista jatkuvasti isompaa kanuunaa kehiin, jatkaa Oksaharju.

Osakesuosikit Q2-tuloskaudelle

Tuloskauden osakesuosikit edustavat ansaintapotentiaaliinsa ja yleiseen markkinakehitykseen nähden aliarvostettuja yhtiöitä. Kantavana teemana on valikoida salkkuun alati kansainvälistyviä toimijoita, jotka eivät ole koko liiketoimintaportfoliollaan alttiina Suomen taloustilanteen masentavalle tilalle.

Outotec

–  Osake on laskenut 40 prosenttia viime vuoden huippulukemista, mikä johtuu ennen kaikkea toimialakohtaisesti merkittävällä tavalla heikentyneestä suhdanteesta. Kun sektorin tärkeimmät asiakkaat vetäytyvät hetkellisesti siilipuolustukseen, on tähtipelaajallakin vaikeuksia loistaa. Outotec on kuitenkin teknisesti taitava joukkue, jonka sopeutumiskyvyn vedonlyöjien kertoimet aliarvioivat. Jos yhtiö antaa Q2-tulosjulkistuksen yhteydessä edes varovaisia kommentteja markkinatilanteen vakautumisesta ja asteittaisesta kasvu-uralle kääntymisestä, vedetään markkinoilla sokka irti kurssinousun tieltä. Pitkän aikavälin yhtiökohtaiselta laadultaan Outotec kuuluu Helsingin pörssin kärkiviisikkoon. Myös yleisesti ottaen varsin hyvin informoidut pääomistajat ovat kasvattaneet positioidensa kokoa Outotecissa tuntuvan kurssilaskun jälkeen, analysoi Oksaharju.

Aspo

–  Monialayhtiö raportoi selvästi odotuksia vahvemman osavuosituloksen tammi-maaliskuulta. Sijoittajille Venäjän ja muiden itämarkkinoiden jopa kolmanneksen osuus yhtiön liiketoiminnasta oli Ukrainan kriisin kärjistyttyä kuin banaanipotku omaan maaliin. Aspo listannee lähikvartaaleina Leipurin-liiketoiminnan, mikä kasvattanee kiinnostusta yhtiötä kohtaan. Lisääntyvä huomio puolestaan voi paljastaa, että monialayhtiön osien summa on osakekannan nykyistä markkina-arvoa selvästi korkeampi. Liiketoimintaportfolion muutosspekulaatioiden ohella Aspon operatiivinen liiketoiminta kehittyy oikeaan suuntaan tehostamistoimin. Osakehinnoittelussa yhtiön alkuvuoden erinomainen liiketaloudellinen kehitys hautautui ylimitoitetun Venäjä-riskin alle. Q2-tuloskauden alla pallo on laitettu pilkulle, arvioi Oksaharju.

The Coca-Cola Company

–  Jalkapallon MM-kisat alkoivat Brasiliassa eilen. Globaalina kuluttajatuoteyhtiönä Coca-Cola on eturivissä turnauksen aikaisessa markkinoinnissa. Tammi-maaliskuun tulosjulkistuksen yhteydessä virvoitusjuomavalmistaja raportoi liiketoimintansa lähteneen Kiinassa reippaaseen 12 prosentin kappalemääräiseen kasvuun usean heikomman neljänneksen jälkeen. Koheneva yhtiökohtainen kasvutrendi voimistunee entisestään, kun kaksi miljardia kuluttajaa tuijottaa kahtakymmentäkahta pallon perässä juoksevaa miestä sipsit kainalossa, uskoo Oksaharju.

Lisätietoja antaa:
Jukka Oksaharju, Nordnet Suomen osakestrategi
050 376 0589 / jukka.oksaharju@nordnet.fi

Nordnet is a Nordic online bank with about 483,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.