2014-02-03

Privat aksjehandel i januar: Kjøper shipping – selger olje

Privatpersoner hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken nettosolgte aksjer for 306 millioner kroner i januar. Totalt ble det gjort ca. 406.000 transaksjoner og omsatt aksjer for rundt 15,5 milliarder kroner.

– Det betydelige nettosalget av aksjer tyder på en mer forsiktig og avventende holdning blant investorene, sier Karl Oscar Strøm, Spare- og Investeringsøkonom i Nordnet. 2014 startet med børsoppgang, men siste del av januar har vært preget av kursfall og hovedindeksen avsluttet januar ned 2,39 prosent siden årsskiftet. Etter en langvarig oppgang fra sommeren 2012 har dette ført til at en del investorer er raske med å sikre gevinstene nå, sier Strøm.

Shippingaksjen BW LPG er den mest kjøpte enkeltaksjen blant privatpersoner i januar med et nettokjøp på 72,8 millioner, tett fulgt av fiskeoppdretteren Marine Harvest med 71 millioner. På en fjern tredjeplass kommer Det Norske Oljeselskap som er netto kjøpt for 27,9 millioner. Salgssiden domineres av DNO International som er nettosolgt for 101,5 millioner foran Norsk Hydro med – 86,7 millioner og Statoil med – 60 millioner.

Shipping har vært populært i flere måneder, og mange kjøpte Marine Harvest i forkant av at den ble børsnotert i USA. På salgssiden ser vi at ny usikkerhet omkring DNO i Irak og Yemen kombinert med sterk kursoppgang i 2013 nå får frem selgere. Mange kaster også kortene i Norsk Hydro, som sliter med meget svake aluminiumsmarkeder, sier Strøm.

De største aksjene på handelsaktivitet er Funcom med 38.000 handler og REC Silicon med 32.000 transaksjoner.

Dette er risikofylte aksjer som ofte har store prosentvise svingninger. Det har vært en blandet nyhetsstrøm fra Funcom hittil i år, som blant annet innebar en siktelse fra Økokrim i forrige uke. Dette fører til svært store intradag kursutslag, noe som alltid tiltrekker seg kortsiktige tradere. REC Silicon er også blant traderfavorittene og figurerer stadig på statistikken over mest handlede aksjer, avslutter Karl Oscar Strøm.

Vedlegg 1: De mest kjøpte/solgte/handlede aksjene blant privatpersoner på Oslo Børs i januar hos Nordnet, Netfonds og Skandiabanken. I sum gir dette et godt bilde på private investorers adferd på Oslo Børs.

MEST HANDLET ANTALL TRANSAKSJONER
8.  Norwegian Air Shuttle -33 277 750
9.  Nordic Semiconductor -19 476 386
10.  XACT Derivat BEAR -15 741 111

For mer informasjon, kontakt: Karl Oscar Strøm, Spare- og investeringsøkonom, 922 19 068
|karl.oscar.strom@nordnet.no | Twitter: @KarlNordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 488,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.