2015-02-04

Private investorer vedder stort på stigende oljepris

Private investorer som handler gjennom Nordnets selvbetjente handelsplattform nettokjøpte aksjer for 81 millioner på Oslo Børs i januar. Mer enn halvparten av nettokjøpene var i aksjer innenfor energisektoren, og mange spekulerer nå også direkte i oljeprisen.

Fjorårets vinnere som Norsk Hydro og Yara ble mest solgt, sammen med aksjer i konsumsektoren som inneholder selskaper som Marine Harvest og Royal Caribbean Cruises.

Etter å ha falt mye og lenge stabiliserte oljeprisen seg mot slutten av januar. Det er helt klart at mange kunder nå posisjonerer seg for at den skal opp sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet.

– Det er sjelden vi ser så entydige veddemål på en sektor. Dette fremkommer klart av kjøpsinteressen i energiaksjer, men vi ser også store kjøp av tradingprodukter der man direkte kan spekulere i oljeprisoppgang. Tre av de 6 mest kjøpte tradingprodukter i januar var verdipapirer som gir gevinst ved stigende oljepris, sier Strøm.

Prisbevegelser som den vi har sett i oljeprisen skaper store muligheter, og det er tydelig at dette vekker interesse hos kundene. Historien vil vise om de får rett, men starten på februar er jo lovende, sier Karl Oscar Strøm.

Mest handlede aksjer i januar hos Nordnet:

Selskap Antall handler
Stolt-Nielsen -7 399 373
Norwegian Air Shuttle -6 401 826
Borregaard -6 150 733

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge
Telefon 47 922 19 068|e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 552,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files