2010-12-01

Private investorers kærlighed til Vestas blegner

Kursfaldet i Vestas-aktien fortsatte i november måned, og aktiekursen er hidtil i år faldet med næsten 50%. De private investorer hos Nordnet har hidtil i år vist vindmølle- og folkeaktien stor tillid, men i november måned vendte tendensen, hvor aktien toppede listen over månedens mest solgte aktier.

”Vores private investorer har frem til november måned fortsat romancen med Vestas og støt øget indkøbene af aktier i takt med den faldende kurs, hvilket gør Vestas-aktien til den mest købte i 2010. Men det fortsatte fald i november måned medførte nu et nettosalg af aktien. Ingen tvivl om at de privates tillid nu er sat på en gevaldig prøve, og at ordsproget om, at man ikke skal gribe en faldende kniv, nok oftere og oftere tages med i overvejelserne”, siger Max Gandrup, Country General Manager hos Nordnet Danmark.

Private udskiftede Vestas-aktier med Carlsberg-aktier
De private investorer hos Nordnet nettokøbte aktier i november måned for 1,9 mio. kr. Det var dermed tredje måned i træk med nettokøb, men den begrænsede størrelse af nettokøbene tyder på en stor usikkerhed, og delte meninger om børsudviklingen fremover. De største nettokøb i november måned blev gennemført i Carlsberg B og Novo Nordisk B med henholdsvis 35,7 mio. kr. og 11,0 mio. kr. De største nettosalg blev gennemført i Vestas og Novozymes med henholdsvis 34,8 mio. kr. og 18,1 mio. kr.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg i november måned:

Største nettokøb/mio. kr. november   Største nettosalg/mio. kr. november
1 CARLSBERG B  35,7 1 VESTAS -34,8
2 NOVO NORDISK B  11,0 2 NOVOZYMES B -18,1
3 D/S NORDEN    8,9 3 FLSMIDTH & CO. -12,0
4 PANDORA   7,8 4 DSV   -8,5
5 CHR. HANSEN   6,2 5 SYDBANK   -5,4

Kilde: Nordnet Bank

Vestas-handlen mindskede med 32%

Med 32.403 handler hos internetmæglerne i november måned, var Vestas fortsat den mest handlede aktie, men handlen mindskede med hele 32% i forhold til oktober måned. Mærsk B blev igen den næst mest handlede aktie med 16.671 handler. Både Pandora og Amagerbanken øgede handlen i november måned, og virker være blevet faste bestanddele af top-10 listen.

”Selvom tilliden til Vestas måske er svigtende, og handelsaktiviteten mindskede stort i november måned, har jeg svært ved at se hvilken aktie, der eventuelt kan overtage Vestas position som den mest handlede aktie, og de aktive investorers trading-favorit. Mærsk aktien er for dyr, og øvrige aktier kan ikke konkurrere med Vestas store mængde af kursdrivende nyheder”, siger Max Gandrup.

November måneds fem mest handlede aktier blandt de private investorer hos internetmæglerne var Vestas, Mærsk B, FLSmidth & Co., Amagerbanken og Carlsberg B.

Internetmæglernes Top 10-liste:

Antal handler november   Antal handler oktober
1 VESTAS 32.403 1 VESTAS 47.368
2 MÆRSK B 16.671 2 MÆRSK B 16.642
3 FLSMIDTH & CO 11.950 3 NOVO NORDISK B 11.807
4 AMAGERBANKEN 11.256 4 CARLSBERG B 8.043
5 CARLSBERG B 11.022 5 DANSKE BANK 7.045
6 DANSKE BANK 8.904 6 PANDORA 5.779
7 PANDORA 7.472 7 AMAGERBANKEN 5.763
8 NOVO NORDISK B 5.538 8 FLSMIDTH & CO 5.421
9 D/S NORDEN 5.440 9 DSV 4.895
10 TOPOTARGET 3.241 10 NEUROSEARCH 4.683

Kilde: Nordnet Bank og Københavns Fondsbørs.

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, Country General Manager, Nordnet Danmark
max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 310,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland and Germany. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi and

www.nordnet.de.

Files