2010-11-01

Private købte Vestas aktier på udsalg

Vestas befæstede sin position som årets taber i C20-indekset med et kursfald på yderligere 17% i oktober måned, og dermed er 46% af børsværdien forsvundet i 2010. Det store kursfald har dog ikke skræmt de private investorer, som i takt med kursfaldet har øget indkøbene. Alene i september og oktober måned har Nordnets private investorer købt for 100 mio. kr.

”Der er næsten altid dramatik, når Vestas fremlægger regnskab, og regnskabet for tredje kvartal var ingen undtagelse. Først en stigning på næsten 8%, for dernæst at falde kraftigt og ende regnskabsdagen med et fald på ca 10%. For hele oktober måned, var det udlandet som solgte, og de private danske investorer som købte Vestas aktier – vi elsker virkelig vores folkeaktie, og de fleste private tror på endnu en vending for pressede Vestas”, siger Max Gandrup, Country General Manager hos Nordnet Danmark og fortsætter:

”Det er naturligvis udmærket at have is i maven, og ikke panik-sælge sine Vestas aktier. Men man skal være opmærksom på, at usikkerheden og dermed risikoen i Vestas er meget høj for tiden, og selvom Vestas allerede er faldet næsten 50% i år, er det ingen garanti for at kursfaldet ikke fortsætter.

Private Nordnet-kunder købte Vestas aktier for 63,9 mio. kr.
Nordnets private investorer nettokøbte aktier i oktober måned for 17,4 mio. kr., og det var dermed anden måned i træk med nettokøb. De største nettokøb i oktober måned blev gennemført i Vestas og Tryg med henholdsvis 63,9 mio. kr. og 15,0 mio. kr. De største nettosalg blev gennemført i Mærsk B og FLSmidth & Co med henholdsvis 18,3 mio. kr. og 18,2 mio. kr.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg i oktober måned:

Største nettokøb/mio. kr. oktober   Største nettosalg/mio. kr. oktober
1 VESTAS  63,9 1 MÆRSK B -18,3
2 TRYG  15,0 2 FLSMIDTH & CO. -18,2
3 D/S NORDEN  11,2 3 DANSKE BANK -16,4
4 DSV   9,7 4 NOVO NORDISK B -11,7
5 CARLSBERG B   7,3 5 PANDORA   -6,5

Kilde: Nordnet Bank

Vestas udklassede Pandora
Med 47.368 handler hos internetmæglerne, blev Vestas handlet næsten tre gange så meget som Mærsk B, som var den næst mest handlede aktie i oktober måned. Pandora, som blev handlet intensivt de første dage efter børsnoteringen d. 5. okt, opnåede en sjette plads, mens Amagerbankens handel mindskede markant fra 22.278 handler i september måned til 5.763 handler i oktober.

”Hvis man ser helt bort fra kursudviklingen og børsværdien, men udelukkende kigger på handelsaktiviteten er Vestas i en klasse for sig. De første par dage efter Pandoras børsnotering, blev  aktien handlet flittigt, men de seneste uger har handlen været meget begrænset. Baseret på handelsaktiviteten og indkøbsmønsteret er der ingen tvivl om, at Vestas stadig er danskernes favoritaktie”, siger Max Gandrup.

Oktober måneds fem mest handlede aktier blandt de private investorer hos internetmæglerne var Vestas, Mærsk B, Novo Nordisk B, Carlsberg B og Danske Bank.

Internetmæglernes Top 10-liste:

Antal handler oktober   Antal handler september
1 VESTAS 47.368 1 VESTAS 44.874
2 MÆRSK B 16.642 2 MÆRSK B 23.647
3 NOVO NORDISK B 11.807 3 AMAGERBANKEN 22.278
4 CARLSBERG B 8.043 4 CARLSBERG B 10.116
5 DANSKE BANK 7.045 5 FLSMIDTH & CO 9.037
6 PANDORA 5.779 6 DANSKE BANK 8.385
7 AMAGERBANKEN 5.763 7 NOVO NORDISK B 7.047
8 FLSMIDTH & CO 5.421 8 GN STORE NORD 4.914
9 DSV 4.895 9 DANISCO 4.578
10 NEUROSEARCH 4.683 10 DSV 3.546

Kilde: Nordnet Bank og Københavns Fondsbørs.

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, Country General Manager, Nordnet Danmark
Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709 89 00 71
E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 310,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland and Germany. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk,
www.nordnet.fi and
www.nordnet.de.