2017-06-30

Privatspararna fortsätter att bottenfiska i H&M

Juni var en relativt händelsefattig månad på börsen med en låg volatilitet och få nyheter för marknaden att agera på. H&M har de senaste månaderna varit en favorit hos privatspararna och var så även i juni. I och med uppdelningen av SCA valde privatspararna att köpa skogsdelen och sälja hygiendelen.

Trots en fallande kurs har H&M varit en stor köpfavorit bland privatspararna de senaste månaderna. Den trenden fortsätter och H&M toppar listan över de mest köpta aktierna bland Nordnets kunder i juni.

– Privatpararna fortsätter att bottenfiska. Det är dock en riskabel strategi då det är oerhört svårt att veta när aktien har bottnat. H&M står inför stora utmaningar och en uppgång kan dröja, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Kinnevik presenterade nyligen en ny vd och det var inte bara från analytikerhåll som man ställde sig positiv till rekryteringen då aktien tillhörde en av de mest köpta under månaden.

– Det var många som väntat på att Kinnevik skulle presentera en ny vd och Georgi Ganev fick verkligen tummen upp från privatspararna, säger Joakim Bornold.

När SCA delades upp i en skogsdel som behöll ursprungsnamnet och en hygiendel som fick namnet Essity, valde spararna snabbt den kortsiktiga favoriten.

– Många sparare har varit positiva till uppdelningen av SCA. De hamnade högt upp på köplistan och när uppdelningen väl kom valde man att sälja hygiendelen men behålla skogsdelen. Jag tror att många spekulerar i ett kommande bud på skogsdelen, säger Joakim Bornold.

De mest handlade aktierna i juni hos Nordnets svenska kunder:

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
HENNES & MAURITZ B  SE BANKEN A
Kinnevik AB  BOLIDEN
SCA B  Essity AB B
INVESTOR B  Engelska Skolan
CASTELLUM  Munters Group AB
FINGERPRINT CARDS B  BIOVITRUM AB
TOBII TECHNOLOGY  VESTAS WIND SYSTEMS
HANSA MEDICAL AB  TELE2 B
INDUSTRIVÄRDEN C  Actic Group AB
Latour B  SWECO B

För mer information, kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.