2018-04-27

Privatspararna hittar tillbaka till räntefonder

Fondspararna hittade i april tillbaka till räntefonder efter en lång period av frånvaro. Globalfonder är fortfarande populära medan spararna lämnar vissa regionspecifika fonder.

Fondspararna har under en lång tid valt globalfonder och gör det fortfarande i hög grad. Dock märks ett visst skifte mot räntefonder.

– En orolig aktiemarknad och en lång tids börsuppgång gör att spararna till viss del väljer räntefonder igen. Det kan vara sunt men man ska ha inte ha en övertro till att räntefonder är en säker hamn i börsturbulens. Särskillt företagsobligationer kan svänga om marknaden är skakig, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Vissa fonder med investeringar i exempelvis Kina och Östeuropa ser en tillbakagång i intresse.

– Att ha en stor exponering mot en enskild marknad kan vara riskabelt om börserna skakar. Jag tycker defintivt att det kan vara en liten del av portföljen men skulle rekommendera bredare globalfonder om man vill ha en större exponering internationellt, säger Joakim Bornold.

De mest handlade fonderna i april hos Nordnets kunder i Sverige:

Mest köpta fonder Mest sålda fonder
SPILTAN HÖGRÄNTEFOND  SEB ETISK GLOBAL INDEXFOND
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE  LANNEBO HIGH YIELD ALLOCATION
LÄNSFÖRSÄKRINGAR GLOBAL INDEX  JPMORGAN CHINA FUND
SWEDBANK ROBUR NY TEKNIK  ELEMENTA
TUNDRA VIETNAM A  DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE
MSDW INVF GLOBAL OPPORTUNITY A USD  HB KINAFOND
TUNDRA SUSTAINABLE FRONTIER FUND  TEMPLETONTHAILAND FUND
HEALTHINVEST SMALL & MICROCAP ROBUR ÖSTEUROPAFOND
SPP AKTIEFOND GLOBAL   ÖHMAN FÖRETAGSOBLIGATIONSFOND
ÖHMAN SWEDEN MICROCAP FUND  SPILTAN AKTEFOND INVESTMENTBOLAG

För mer information, vänligen kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.