2016-08-02

Rekordhøy fondstegning i sommervarmen

Småsparerne trosset sommervarmen og rekordkjøpte fond i juli. Til tross for Brexit-uro innledningsvis ble juli en sterk måned for verdens børser, og det var aksjefond som tiltrakk seg mest oppmerksomhet fra sparerne.

Statistikk fra Nordnet viser en rekordhøy nettotegning i fond i juli. Totalt kjøpte privatpersoner via investeringsbanken Nordnet fond for 231 millioner i juli. 196 millioner fant veien til aksjefond, 29 millioner til rentefond og drøyt 6 millioner til kombinasjonsfond

– Juli ble den sterkeste måneden med hensyn til nettotegning i fond så langt i år. Vi må tilbake til første halvår 2015 for å finne like høy nettotegning, og vi har aldri registrert så høy tegning i en juli-måned, forteller Investeringsøkonom i Nordnet Tom Hauglund.

Listen over de ti mest populære fondene å kjøpe bestod i juli utelukkende av aksjefond med unntak av Delphi Kombinasjon på tiendeplass. De mest kjøpte fondene var Nordea Stabile Aksjer Global Etisk, DNB Nordic Technology, Delphi Nordic, Alfred Berg Gambak etterfulgt av årets fondsrakett Forte Trønder og sjømatfondet Holberg Triton.

Listen over de mest solgte fondene i juli inneholder fremst obligasjonsfond og globale aksjefond med KLP Obligasjon 5 år og KLP Aksje Global Indeks IV på topp.

– Risikoviljen blant fondssparerne har vært på vikende front så langt år. Tross positiv nettotegning har penger gått fra aksjefond til rentefond. Dette er snudd på hodet i juli, sier Investeringsøkonom i Nordnet Tom Hauglund. Det som gleder meg ekstra med ti-på-topp-listen i juli er at den består av aktive aksjefond som aktivt avviker fra referanseindeks, og som dessuten har fått betalt for dette i form av avkastning til sparerne. Fondssparerne har mer kunnskap, er blitt mer bevisste og er helt enkelt mer krevende fondskunder. Det er bra for deres personlige avkastning på sparepengene sine, men også bra for fondsbransjen, avslutter Hauglund.

Mest kjøpte fond Mest solgte fond
NORDEA STABILE AKSJER GLOBAL ETISK KLP OBLIGASJON 5 ÅR
DNB NORDIC TECHNOLOGY KLP AKSJE GLOBAL INDEKS IV
DELPHI NORDIC ALFRED BERG OBLIGASJON
ALFRED BERG GAMBAK STOREBRAND GLOBAL VERDI
FORTE TRØNDER NORDEA 1 -GLOBAL IDEAS EQUITY
HOLBERG TRITON UBS EQUITY EUROPEAN OPPORTUNIT
STOREBRAND VEKST CARNEGIE SMÅBOLAGSFOND
NORDNET SUPERFONDET NORGE JPMORGAN GLOBAL NATURAL RESOURCES
BLACK ROCK IIF WORLD GOLD FUND DNB TELECOM
DELPHI KOMBINASJON EAST CAPITAL RYSSLANDSFOND

For mer informasjon kontakt: Tom Hauglund, Investeringsøkonom Nordnet Norge | +47 928 15 234 | tom.hauglund@nordnet.no |Twitter: @TomNordnet

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.