2018-10-31

Röd oktober

Oktober bjöd på en minst sagt turbulent aktiemarknad. Trots bra rapporter från många bolag vägde oro över konjunkturens slut tyngre. Börsen föll kraftigt under periodvis hög omsättning.

Bankerna har varit i ropet under månaden och straffats hårt av Danske Banks penningtvättshaveri. Bland privatspararna dök dock både Swedbank och Nordea upp på köplistan.

– Bankerna visade i kvartalet att aktiviteten i svensk ekonomi är fortsatt god och att de är i gott finansiellt skick, och då är det inte förvånande att de låga värderingarna lockar. Direktavkastningen i många av bankerna är på historisk hög nivå, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

I slutet av månaden börsnoterades bolaget Stenocare, som är verksamt inom området medicinsk bruk av cannabis. Intresset har varit stort även bland svenska investerare, och aktien finns med i listan över mest köpta i oktober.

– Stenocare var det första cannabisbolaget att noteras i Europa, men det kommer att komma fler. Intresset har varit väldigt högt bland spararna, och att ett litet danskt bolag kan komma upp på topplistan är i sig ett bevis på hur oerhört stort intresset för cannabis är bland svenska investerare just nu, säger Joakim Bornold.

Rapportperioden bjöd överlag på stora kursrörelser i enskilda aktier. Flera bolag hade rörelser på över 10 procent under rapportdagen.

– Det har varit stora kursrörelser trots tämligen odramatiska rapporter. Uppenbarligen är riskaptiten väldigt låg i marknaden just nu men det är farligt att ta för givet att det är början på ett större fall. Tittar man på siffrorna som kommit in under tredje kvartalet ser de helt okej ut och kan ge stöd åt börsen resten av året. Då kan det bli dyrt att stå utanför, säger Joakim Bornold.

De mest handlade aktierna i oktober hos Nordnets kunder i Sverige:

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
Investor B  MTG B
Kinnevik AB  Hennes & Mauritz B
Volvo B  Mycronic AB
Swedbank AB  Karo Pharma
Latour B  Swedish Orphan Biovitrum AB
SAAB B  Elekta B
Nordea Bank   Sweco B
Axfood  ICA Gruppen
Stenocare A/S  Capio
Castellum  Bilia A

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom Nordnet, 0700-99 02 99
E-post: joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Files