2012-06-12

Rovio suomalaisten suosikki seuraavaksi listautujaksi

Rovio on suomalaisten suosikki seuraavaksi pörssiin listautujaksi – joka viides toivoo yhtiön listautuvan. Lähes puolella suomalaisista ei kuitenkaan ole listautumissuosikkeja. Asia selviää Nordnetin keväällä tekemästä kyselystä.

Rovio on suomalaisten suosikki seuraavaksi pörssiin listautujaksi, kun vastaajien piti valita listalta, minkä yhtiöiden he haluaisivat listautuvan pörssiin. Ero seuraaviin yhtiöihin oli selvä, sillä joka viides suomalainen toivoi Rovion listautuvan (20 %). Seuraavaksi eniten toivottiin DNA:n (8 %) ja Lumenen (6 %) listautumista.

”Rovio on hyvä esimerkki suomalaisesta innovatiivisuudesta, jonka menestys on kerrassaan huimaava ja vauhti näyttää heillä jatkuvan kovana. Olisi kerrassaan upeaa nähdä heidän listautuvan Helsinkiin. Ymmärrän toisaalta omistajien tahdon viedä yhtiönsä sinne, missä suurin mielenkiinto on. Piensijoittajien kannalta on kuitenkin ongelmallista, että harva pankki tarjoaa suoraa osakekaupankäyntiä esim. Hong Kongiin. Jos se löytyy valikoimasta, hinnat ovat todella kovia”, toteaa Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas (5 %), VR (4 %), Eckerö Line (3 %) ja Ingman Group (3 %) saivat myös joitain mainintoja.

”Kysyntää listautumisille Helsingissä on ollut surullisen vähän eli pörssimme näivettyy kovaa vauhtia. Meillä on pitkä rivi kotimaisia mielenkiintoisia yhtiöitä, joiden paikka olisi pörssissä, mutta listautumisvaatimukset ovat aivan liian vaikeita ja monimutkaisia. Mallia toimivasta pörssistä listautumisen suhteen ei tarvitse hakea kaukaa. Tukholmassa tahti on aivan eri. Viime vuonna siellä oli 11 päämarkkinalistautumista ja 18 First North -listautumista”, toteaa Odenwall. Lisäksi Ruotsissa ei verokohtelu erottele listaamattomia ja listattuja yhtiöitä.

Miehet toivovat listautumisia huomattavasti enemmän

Lähes puolella suomalaisista ei ollut listautumissuosikkeja. Sukupuoli vaikutti kuitenkin asiaan huomattavasti. Miehistä kaksi kolmesta nimesi yhtiön (67 %), kun naisista yli puolet 55 % ei maininnut haluavansa minkään nimetyistä yhtiöistä listautuvan.

Ainoat yhtiöt, joiden naiset toivoivat listautuvan miehiä enemmän, olivat Lumene ja Ingman Group. ”On aivan luonnollista, että listautumisen, kuten myös sijoittamisen, kohde pitää olla yhtiö, jonka tuotteet ja palvelut ovat tuttuja. Tämä on ihan oikea taktiikka”, jatkaa Odenwall.

Taulukko 1. Minkä alla mainituista yhtiöistä haluaisit listautuvan pörssiin?

Yhteensä Mies Nainen
En minkään 44 % 33 % 55 %
Rovio 20 % 27 % 13 %
DNA 8 % 11 % 5 %
Lumene 6 % 2 % 9 %
Laitilan Wirvoitusjuomatehdas 5 % 7 % 3 %
VR 4 % 5 % 4 %
Ingman Group 3 % 2 % 5 %
Eckerö Line 3 % 4 % 2 %
PHP Holding 2 % 3 % 1 %
Nokian Panimo 2 % 2 % 1 %
Oulu ICT 1 % 2 % 1 %
Aina Group 1 % 1 % 1 %
Osuuskunta KPY 1 % 1 % 0 %
Finda 0 % 1 % 0 %
Joku muu yritys 0 % 0 % 0 %

Taustaa kyselystä

Nordnet kysyi suomalaisten listautumissuosikkeja mielipidekyselyssä, joka toteutettiin yhteistyössä CINT AB:n kanssa (ww.cint.com). Kysymykset esitettiin web-paneelin kautta Suomen väestöä edustavalle otokselle.

Vastaajilta kysyttiin, minkä mainituista yhtiöistä he haluaisivat listautuvan pörssiin. Vastauslistalla olivat Rovio, VR, Aina Group, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, Osuuskunta KPY, PHP Holding, Finda, Oulu ICT, Eckerö Line, Ingman Group, DNA, Nokian Panimo ja Lumene.

Yhteensä 1 020 suomalaista vastasi kyselyyn. Tulokset vastaavat sukupuolen, iän ja alueen mukaan koko Suomen väestöä. Kysely toteutettiin viikolla 12. Tutkimuksen virhemarginaali on noin +/-3 %.

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall,
Nordnet Suomen maajohtaja
+358 40 565 6043

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 425,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files