2013-07-03

Sender sparepengene på ferie

Fondsstatistikken fra Nordnet for juni måned viser at de private fondssparerne har brukt tiden frem til sommeren til å dra ned risikoen i porteføljene sine. Aksjefond ble lempet ut til fordel for rentefond.

Fra og med mai har de private fondssparerne begynt å sende sparepengene på feriekoloni. Tendensen ble forsterket i juni.  Appetitten på aksjefond har avtatt samtidig som rentefond er foretrukket. I juni ble det nettokjøpt fond for 41 millioner kroner, hvorav det ble nettosolgt aksjefond for 28 millioner kroner og nettokjøpt rentefond for 67 millioner viser Nordnets statistikk.

– Fondssparerne har somrene 2010 og 2011 hvor det blåste opp til storm. Det er fremdeles mye usikkerhet i markedene og juni måned har på ingen måte beroliget fondssparerne i forkant av ferien. Med unntak av Japan har det vært røde tall over hele linjen. Det har medført at mange har følt for å trekke ned risikoen så de kan få en mer bekymringsfri ferie, sier Spareøkonom i Nordnet, Sissel Olsvik Vammervold.

Spareøkonomen mener det er fornuftig å ta ned risikoen om du skal ha fri fra kontoen i ferien. Spesielt bør de med høy risiko og/eller belåning i sine porteføljer gjøre forberedelser.

Det er mange som er svært aktive med investeringene sine og følger opp investeringene på daglig basis og på grunn av deres erfaring og interesse tar denne gruppen noe høyere risiko. Mange belåner også sine porteføljer for å ha mer å investere. Dersom du skal koble av fra investeringene dine, er det viktig at du er komfortabel med plasseringene og er rustet til eventuelle svingninger mens du er borte. Det er kjedelig å få tvangssolgt aksjer eller fondsandeler mens man er på ferie fordi man ikke tok forhåndsregler, sier Vammervold.

Mest kjøpt Mest solgt
LANDKREDITT EXTRA FIDELITY THAILAND FUND
DNB NOR OBLIGASJON I ALFRED BERG HØYRENTE
HOLBERG LIKVIDITET FORTE OBLIGASJON
KLP AKSJE VERDE INDEKS SKAGEN M2
LHV PERSIAN GULF FUND KLP OBLIGASJON GLOBAL II
DNB SENIOR/ DNB AKTIV 10 KLP AKSJE GLOBAL INDEKS IV
UBS BOND FUND – EURO HIGH YIELD (EUR) DANSKE FONDER GLOBAL EMERGING MARKETS SMALL CAP
DNB NOR GLOBAL INDEKS BLACK ROCK IIF JAPAN SMALL & MIDCAP OPPORTUNITIES
STOREBRAND GLOBAL SPARINVEST SICAV HIGH YIELD VALUE BONDS
FRANKLIN US OPPORTUNITIES A ALFRED BERG LANG OBLIGASJON

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 53.000 kunder i Norge for juni måned.

For mer informasjon, kontakt:
Sissel Olsvik Vammervold, Spareøkonom
47 907 82 282
sissel.olsvik.vammervold@nordnet.no

Nordnet is a Nordic online bank with about 465,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.