2022-09-30

September: Spararna tar skydd i utdelningsaktier

I dystra september gjorde utdelningsaktier comeback i spararnas portföljer, visar statistik från Nordnet.

- Spararna satsade i högre utsträckning på defensiva bolag där utdelningen kan bli en krockkudde i börsoron, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

I september nådde Stockholmsbörsen nytt årslägsta och facit för breda indexet OMXSPI är nu mer än -30 procent i år.

– Fortsatt hökaktiga toner från framför allt Federal Reserve slog effektivt hål på det hopp som fanns kvar om att en recession kan undvikas, säger Frida Bratt.

I börsfallet letade spararna krockkuddar, och hittade dem i utdelningsaktier.

– Nu gör utdelningsaktierna comeback i portföljerna. Vi hittar exempelvis Castellum, Tele2, Telia samt månadsutdelaren Cibus i köptoppen. Utdelningarna kan agera krockkudde i sämre tider, och dessutom har ju flera av de klassiska utdelningsaktierna defensiva kvalitéer som premieras nu, säger Frida Bratt.

Parallellt fortsätter köpen i tidigare spararfavoriter.

– SBB återtar förstaplatsen som den mest nettoköpta aktien, och vi ser även hur Sinch fortsätter att handlas, säger Frida Bratt.

Överst på säljlistan hittar vi Hemnet.

– Bostadsmarknaden är i gungning och Hemnet ses som ett derivat på den, säger Frida Bratt.

På säljlistan finns amerikanska aktier som Netflix och AMC.

– Det finns en oro för att sämre tider kan komma att påverka den digitala annonsmarknaden, samtidigt som det faktum att hushåll kan tvingas dra ned på utgifter kan slå mot Netflix prenumerationsmodell, säger Frida Bratt.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i augusti:

Mest köpta Mest sålda
SBB Hemnet
Investor Soltech Energy
Castellum International Petroleum Company
Evolution Netflix
Tele2 AMC Entertainment
Sinch Kambi
Volvo Cars Zalando
Cibus Nordic Real Estate Loomis
Nibe Trelleborg
Telia Scandi Standard

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridanordnet

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.