2014-09-26

Sharevillessä suomalaiset sijoittajat oppivat toisiltaan

Nordnetin tekemän tutkimuksen mukaan lähes joka neljäs suomalainen ei sijoita, koska kokee tietävänsä osakkeista ja rahastoista liian vähän. Sosiaalinen sijoitusverkosto Shareville tarjoaa suomalaisille täysin uudenlaisen tavan sijoittaa. Suomalaiset voivat ottaa sijoittamisen haltuunsa seuraamalla muita sijoittajia ja oppimalla toisiltaan.

Sijoittamisessa on pitkään ollut kyse pankin ja asiakkaan välisestä keskustelusta. Shareville mahdollistaa sijoittajien välisen keskustelun uudella tavalla. Itse asiassa suomalaiset ottavat usein vastaan sijoitusneuvoja ystäviltä ja perheeltä (48 %). Pankkineuvojan kanssa asioiminen ei ole suosiossa:

Vain 18 % kysyy pankista neuvoa taloudellisiin päätöksiinsä.
Lähes puolet suomalaisista (44 %) paljastaa, että he eivät täysin luota pankkineuvojaansa
Suurin osa (57 %) pitää pankkiasiointia aikaa vievänä.

Näyttää siltä, että suomalaiset ovat valmiita ottamaan oppia toistensa sijoittamisesta. Pohjoismaalaisista juuri suomalaiset ovat halukkaimpia ottamaan vastaan sijoitusneuvoja ammattilaisilta, jotka eivät välttämättä ole pankkineuvojia (67 %, tutkimuksen keskiarvo 53 %). Lähes kuusi kymmenestä suomalaisesta (57 %) hoitaisi mieluiten itse sijoituksensa, jos heillä olisi enemmän osaamista.

Lähes 45 % suomalaisista kokee, että kauppatieteellisen korkeakoulu- tai yliopistotutkinnon suorittaneilla on paras osaaminen säästämiseen liittyvissä asioissa. Tässä suomalaiset eroavat selvästi pohjoismaisista naapureistaan, joista samoin kokee runsas kolmasosa ihmisistä.

Kiire ja suomalaisten kokema osaamisen puute on johtanut siihen, että suomalaiset eivät säästä niin paljon kun voisivat. Haluamme muuttaa tämän Sharevillen avulla. Suomalaiset tuntuvat myös olevan sitä mieltä, että raha-asioiden hoitamiseen tarvitaan korkeakoulututkinto. Tarvitseeko sen olla niin? Eikö jokaisella voisi olla tarpeeksi osaamista omien sijoitustensa hoitamiseksi? Shareville tekee sijoittamisesta sosiaalista ja säästämisestä demokraattista, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

37 % suomalaisista kertoo tuttavapiirissään olevan 1–50 henkilöä, joiden sijoitukset kiinnostavat. Sharevillessä säästäjät voivat hoitaa omia sijoituksiaan seuraamalla muita sijoittajia. Kaikki tämä tapahtuu anonyymisti.

Tutkimuksesta
Tutkimuksen toteutti CINT AB helmikuussa 2014 Norjassa, Ruotsissa, Suomessa ja Tanskassa. Suomessa tutkimukseen osallistui 1010 18–65-vuotiasta vastaajaa. Tutkimuksen virhemarginaali on noin +/-3 %.

Shareville on sosiaalinen sijoitusverkosto, jossa pohjoismaalaiset sijoittajat voivat saada ideoita ja seurata toistensa kauppoja reaaliajassa. Nordnet osti enemmistön ruotsalaisesta Sharevillestä vuonna 2013. Nordnetin ja Sharevillen yhteistyön myötä Nordnetin 400 000 pohjoismaalaista asiakasta pääsee hyödyntämään palvelua sijoittamisessaan. Lue lisää ja liity jäseneksi: www.shareville.fi

Lisätietoja antaa:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043
niklas.odenwall@nordnet.fi

Nordnet is a Nordic online bank with about 519,400 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi