2021-10-03

Solgte aksjefond i rød september

Børsnedgang over store deler av verden i september førte til at Nordnets fondskunder nettosolgte aksjefond for 186 millioner.

– I september snudde den positive stemningen på verdens børser, dels som følge av økte langrenter i USA og negative nyheter om det store kinesiske eiendomsselskapet Evergrande. Selskapet har slitt i lang tid og kjemper nå for å overleve. Etter rekordkjøp av aksjefond helt siden børsene bunnet ut i mars/april i fjor, solgte våre fondskunder aksjefond i september, uttaler Bjørn Erik Sættem, spareøkonom i Nordnet.

Fond ble nettosolgt for 186 millioner kroner i september. Aksjefond ble nettosolgt for 186 millioner kroner. Rentefond ble nettokjøpt for 3 millioner, mens kombinasjonsfond ble nettosolgt for 3 millioner. (Merk: Disse tallene inkluderer ikke tilflyttede midler til egen pensjonskonto i Nordnet, som ble lansert i februar.)

Globale aksjer ned fire prosent i september

September pleier å være en svak måned på børsene, og i år var intet unntak. Verdensindeksen (MSCI World) var ned fire prosent i september. Det amerikanske aksjemarkedet, som utgjør to tredeler av Verdensindeksen, falt fem prosent. (Alle tall i lokal valuta.)

Oslo Børs var en av få børser som steg i september, med en oppgang på tre prosent. Oppgangen kan tilskrives stigende råvarepriser, spesielt olje og aluminium.

Høyrentefond både kjøpes og selges

Denne måneden finner vi høyrentefond både på listen over de mest kjøpte fondene og de mest solgte fondene. Heimdal Høyrente er på kjøpstoppen, mens Sissener Corporate Bond Fund og DNB High Yield er på salgstoppen.

– Norske og nordiske høyrentefond har gjort det sterkt etter smellen i mars 2020, hvor disse fondene falt med 20 prosent på en måned. Det var nok et sjokk for en del andelseiere. For de fleste fondene tok det 6-12 måneder å komme tilbake til nivåene før korreksjonen. Nå gir disse høyrentefondene en løpende rente i området 4-7 prosent årlig, som mange investorer anser som attraktivt, kommenterer Sættem. Han legger til at endringer i rentenivå og kredittspreader vil medføre at den faktiske renten vil avvike fra den prognostiserte renten.

Energifond og uran-ETF kjøpes

Vi finner også et energifond på topplisten, BGF World Energy Fund, som har nydt godt av stigende energipriser.

På salgstoppen finner vi tre av Nordnetkundenes aktive fonds-favoritter: Odin Eiendom, Handelsbanken Bærekraftig Energi og DNB Teknologi.

Den mest kjøpte ETFen i september er en uran-ETF, NorthShore Global Uranium Mining ETF, som investerer i selskaper innenfor leting, utvikling og produksjon av uran. Uran brukes av kjernekraftverk for å produsere strøm, og strømprisen er for tiden rekordhøy. Denne ETFen er opp 22 prosent siste måned. (På ti-på-topp listen vises kun verdipapirfond, og ikke ETFer.)

– Slike spisse investeringer svinger mye i verdi begge veier, og bør kun utgjøre en mindre andel av en langsiktig portefølje, hvor et globalt indeksfond bør være fundamentet, avslutter Sættem.

TOPP 10 NETTOKJØPTE FOND I SEPTEMBER:

SPILTAN SMÅBOLAGSFOND

ALFRED BERG GAMBAK

Bjørn Erik Sættem, spareøkonom i Nordnet
Mail: bjorn.saettem@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.