2013-10-31

Sparare rekordlastar Volvo och kastar av bankaktier

Världens mest tongivande börser utvecklades positivt under oktober efter en svag inledning på månaden. Det politika käbblet i USA har inte lyckats stoppa optimismen. Stockholmsbörsen steg med drygt två procent under månaden, vilket var något sämre än snittet för börserna i Europa och USA. Handeln på Stockholmsbörsen var däremot högre än de nivåer vi vant oss med sedan sommaren 2012. De svenska privatkunderna hos Nordnet Bank gjorde lika många affärer som i september, vilket var en handelsintensiv månad. Handelsvolymen var åtta procent högre än förra månaden. Rapportsäsongen med ett stort antal överraskningar har varit en drivande faktor till ökade handelsvolymer.

Bland aktierna som köptes och såldes mest under månaden märks bankerna där spararna i många fall plockat hem stora vinster. Köpsidan domineras fullständigt av Volvo där spararna gjort enorma köp efter rapportbesvikelsen. Hälsosektorn har också varit glödhet bland spararna som fyllt på portföljerna med Getinge, Medivir, Elekta, Meda och C-RAD.

– Spararna älskar Volvo-aktien trots två beska rapporter hittills i år. Köpvolymerna är de största vi upplevt i en aktie efter finanskrisen under en enskild månad. Volvos vinst senaste fyra kvartalen är bara en fjärdedel av vad den var för ett år sedan vilket fått aktien på fall. Nu tror spararna på en vändning, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet Bank.

– Hälsovårdsaktierna har varit rena besvikelsen på oktoberbörsen när flera av dessa kommit med rapportbesvikelser. Spararna verkar däremot se långsiktig potential. Det gör att hälften av topplistan över de mest köpta aktier kommer från denna sektor, säger Mårder.

– Bankaktierna har stigit långt mer än index i år. Spararna tackar nu för avkastningen och samtliga storbanksaktier finns med på säljtoppen, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
VOLVO B ABB LTD
BOLIDEN ALLIANCE OIL
ERICSSON B BETSSON B
GETINGE NOKIA
MEDIVIR B NORDEA
ELEKTA B SEB A
MEDA A SV HANDELSBANKEN A
AUTOLIV SWEDBANK
SWEDISH MATCH SCA B
C-RAD TELIASONERA

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 230 000 svenska konton under oktober.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 473,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.