2020-03-30

Spararna flydde företagsobligationer i mars

Stöket på obligationsmarknaden fick spararna att fly företagsobligationsfonder i mars, visar statistik från Nordnet.

-   Aktiviteten bland spararna har fortsatt att vara exceptionellt hög under hela turbulensen, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Mars har varit en börsmånad som i princip saknat motstycke, med nedgångar som varit betydligt snabbare än under finanskrisen. Spararna har agerat med full aktivitet.

–   Medan en hel del reagerat på turbulensen genom att sälja av allt, har andra sett köplägen och framför allt ökat på befintliga innehav, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Globala indexfonder fortsätter att köpas i hög utsträckning, men liksom tidigare är Spiltans investmentbolagsfond den allra mest köpta fonden bland privatspararna. Den stora förändringen under mars syns på säljsidan. Under månaden har spararna storsålt företagsobligationsfonder. Säljtrycket har gjort att några fonder tvingats stänga för uttag.

–    Det stora problemet tycker jag är att fonderna har setts som lågriskalternativ, och rentav marknadsförts som alternativ till vanligt kontosparande. Dessutom är det riskmått som används för att visa spararen risken inte anpassat för företagsobligationsfonder. Risken har sett ut att vara lägre än den är, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Teknikfonder var de som såldes av i högst utsträckning vid börsorons början.

–    Försäljningarna av teknikfonder fortsatte i mars. Här ser man naturligtvis en stor fallhöjd efter de stora uppgångarna vi såg i fonderna under fjolåret.

Mest handlade fondernas hos Nordnet i mars:

Mest köpta Mest sålda
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Spiltan Högräntefond
Länsförsäkringar Global Index Carnegie Corporate Bond
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index Lannebo High Yield Allocation
Robur Access Asien BlackRock IIF World Gold Fund
Spiltan Räntefond Sverige JP Morgan US Technology
SPP Aktiefond Global Case Safe Play
DNB Global Indeks Simplicity Företagsobligationer
AMF Räntefond Lång SEB Eastern Europe Small Cap
SPP Aktiefond USA Cicero Nordic Corporate Bond
Spiltan Globalfond Investmentbolag SEB Ryssland

För mer information, kontakta:

Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare.
Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.