2015-09-30

Spararna går från el till diesel

Börsen var under september 2015 fortsatt negativ efter augustis dramatiska börsfall. Marknaden präglades till stor del av FED:s räntebesked.

Handelsvolymerna har fortsatt varit på höga nivåer. I den tyska koncernen Volkswagens stora skandal har fått många aktiesparare att se ett köpläge medan elbilstillverkaren Tesla återfinns på säljsidan.

– Kunderna går från el till diesel. Spararna säljer i nuläget Tesla samtidigt som många anser att Volkswagens stora kursfall skapat ett bra köpläge.  Det kan vara ett bra läge att köpa in sig Volkswagen men man bör vara försiktig och dela upp köpen under en längre period, säger Joakim Bornold, Sparekonom på Nordnet.

På säljsidan märks också vinsthemtagningar i Fingerprint.

Fingerprint är den mest sålda aktien under september. I och med den oerhört starka börsuppgången i Fingerprint verkar det som att många kunder anser att det är dags att ta hem vinsten, säger Joakim Bornold, Sparekonom på Nordnet.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
HENNES & MAURITZ B FINGERPRINT CARDS B
TELIASONERA AB ATLAS COPCO B
VOLKSWAGEN VZ. PRECISE BIOMETRICS A
ABB LTD TESLA MOTORS INC
SANDVIK INDUSTRIVÄRDEN A
VOLVO B NOKIA OYJ SEK
NORDEA APPLE COMPUTER
SENSYS GATSO GROUP AB SKANSKA B
ICA GRUPPEN ELEKTA B
BETSSON B SAAB B

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks över 270 000 svenska konton under september.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Joakim Bornold, Sparekonom Nordnet Bank, 0700-99 02 99
Email: joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ)är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.