2021-04-28

Spararna köper tillväxtmarknader och säljer klimatfonder

I april flödade fondkronorna in i tillväxtmarknadsfonder och globalfonder. Men allra mest populär är en fond med en helt annan inriktning, visar statistik från Nordnets svenska kunder i april.

- Spararnas kärlek för investmentbolag syns även i fondköpen, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

April månad är traditionellt sett en av börsens bästa börsmånader och denna gång levererades flertalet börsrekord. Under månaden var Spiltan Aktiefond Investmentbolag den allra mest nettoköpta fonden.

– Den har blivit något av en institution i många sparares portföljer, liksom investmentbolagen generellt. De karaktäriseras nu av fallande rabatter och höga premier, och jag tycker man ska tänka till både en och två gånger innan man köper ett bolag till skyhög premie. Men fonden erbjuder riskspridning och investmentbolag som sådana är fortfarande en mycket god investeringsidé, säger Frida Bratt.

Även tillväxtmarknadsfonder köps i april.

– Flera tillväxtmarknader ligger efter i återhämtningen, vilket kan göra att det finns mer att hämta där. Däremot säljer spararna rena Kinafonder. Det finns en oro för tillbakadragna stimulanser i Kina, samtidigt som techfrossan under våren slagit hårt mot kinesiska teknikbolag, säger Frida Bratt.

Även kring de tidigare så populära nordiska teknikbolagen tycks intresset börja svalna något.

– Ny teknik-fonder har prenumererat på köptoppen, och har gett extremt bra avkastning framför allt under förra året. I april ser vi dock en liten tendens till avtagande intresse. Spararna har länge hållit kvar vid dem trots rotationen mot cykliskt, men kanske ser vi nu början på en vändning.

På säljlistan fortsätter fonder med fokus på förnyelsebar energi att dominera.

– Förnyelsebar energi gick som tåget i höstas, men i takt med att utvecklingen nu istället sackat efter har också spararnas intresse avtagit.

Mest handlade fonderna hos Nordnet i april:

Mest köpta Mest sålda
Spiltan Aktiefond Investmentbolag BGF World Energy
Länsförsäkringar Global Indexnära Franklin Natural Resources
Swedbank Robur Ny Teknik BGF World Financials
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära BNP Paribas Energy Transition
Swedbank Robur Access Asien Thematica – Future Mobility
Öhman Etisk Emerging Markets JPM China
Spiltan Räntefond Sverige Öhman Obligationsfond
AMF Aktiefond Småbolag GAM Multistock China Evolution
DNB Global Indeks Nordea Indienfond
SPP Aktiefond USA Nordea Klimatfond

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt
@nordnet.se

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.