2021-12-29

Spararna köpte breda globalfonder i december

Ett mer osäkert börsklimat under en stor del av december fick fondspararna att sprida riskerna i breda globalfonder, visar statistik från Nordnet.

- En del passar också på att balansera om i portföljen efter ett urstarkt börsår, med köp av en räntefond, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Osäkerheten kring ökad smittspridning fick börsen att skaka till i december, även om månaden också bjöd på ett sent tomterally och en avslutning på rekordnivåer.

– I december kunde vi se lite av en varannandags-börs, där humöret i mångt och mycket styrdes av nyhetsflödet kring smittspridning och nya restriktioner. Det tycktes styra investerarnas humör mer än det faktum att vi fick det definitiva beskedet om att den amerikanska centralbanken antagit en ny syn på inflationen. Marknaden tog Feds besked om snabbare åtstramningar och höjda räntor under 2022 med viss ro, säger Frida Bratt.

Osäkerheten kring smittspridningen fick dock spararna att välja breda fonder framför smalare.

– Smalare landfonder innebär en högre risk, vilket inte minst sparare i exempelvis Kinafonder känt av under året. I december kunde vi se hur breda indexföljande globalfonder storköptes, liksom tillväxtmarknadsfonder med exponering mot flera olika marknader, säger Frida Bratt.

En räntefond letade sig in i köptoppen.

– Det kan handla om att många sparare inför årsslutet väljer att rebalansera sina portföljer. Det är klokt, om det är så att man har en tänkt fördelning mellan aktie- och räntefonder. För medan breda aktiefonder gått otroligt bra i år har ju räntor knappt gett något alls, vilket påverkat en eventuell fördelning mellan aktier och räntor, säger Frida Bratt.

Samtidigt fortsatte spararna att sälja av fonder med fokus på förnyelsebar energi.

– Sektorn förnyelsebar energi gick extremt bra under 2020, men därefter har fonder med detta fokus gått betydligt sämre. Många bolag i sektorn är förhoppningsbolag, vilka till sin natur är sådana som drabbas hårt av exempelvis inflationsoro. Fondtypen har haft en tung månad, och nu har många sparare tröttnat, säger Frida Bratt.

Mest handlade fonderna hos Nordnet i december:

Mest köpta Mest sålda
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Storebrand Renewable Energy
Länsförsäkringar Global Indexnära Carnegie Strategifond
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära BNP Paribas Energy Transition
Öhman Etisk Emerging Markets Gladiator
Swedbank Robur Access Asien FIRST Generator
SPP Aktiefond Global Öhman Obligationsfond
SPP Aktiefond USA Adrigo Small & MidCap
AMF Aktiefond Småbolag Brummer Multi-Strategy
DNB Global Indeks Nordea Småbolagsfond Norden
Spiltan Räntefond Sverige Nordea Klimatfond

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridanordnet

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.