2023-04-28

Spararna köpte rapportvinnare i april

Aktiespararnas köp och försäljningar i april präglades av den intensiva rapportfloden

- Rapportvinnarna Volvo och SSAB storköptes, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Rapportperioden präglade framför allt slutet av april, som annars var en lugnare börsmånad än oroliga mars.

– Volvos omvända vinstvarning höjde förväntningarna betydligt på hela verkstadssektorn. Prisökningar och lättnader i leveranskedjan lyfte resultatet, och spararna var inte sena på köpknappen. Här finns ju också stora förhoppningar på saftiga utdelningar framöver, säger Frida Bratt.

SSAB, som levererade ett starkare resultat än väntat för första kvartalet, var månadens mest nettoköpta aktie.

– Spararna har en positiv syn på SSAB och bolagets position på stålmarknaden. Givetvis lockar även den höga direktavkastningen, säger Frida Bratt.

Ericsson-aktien rasade på bolagets rapport.

– Att Ericssons resultat var bättre än väntat hamnade i skuggan av de dystra framtidsutsikterna. Fallande marginaler och massiva omstruktureringskostnader irriterar en hel del investerare som även fortsättningsvis får vänta på vändningen i bolaget. Men privatspararna tar fasta på att aktien pressats betänkligt och ser potential, säger Frida Bratt.

Även Handelsbanken och SEB fortsätter att köpas friskt.

– Bankerna fortsätter som en av få sektorer att gynnas av det högre ränteläget, säger Frida Bratt.

Mest sålda aktie är H&M.

– H&M är numera en bekant gäst på säljlistan, men tidigare har försäljningarna handlat om att man helt enkelt tappat tålamodet med aktien. Nu är motivet i många fall att man passar på att sälja av efter rapportrusningen. Även om H&M:s kris inte är över skvallrade senaste rapporten om att det åtminstone går åt rätt håll, säger Frida Bratt.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i april:

Mest köpta Mest sålda
SSAB H&M
Volvo Meta Platforms
Investor Gamestop
SBB Sedana Medical
Cibus Nordic Real Estate Swedish Stirling
Intrum Taiwan Semiconductor Manufacturing
Handelsbanken Oncopeptides
Ericsson Hufvudstaden
Boliden Tobii
SEB Netflix

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridanordnet

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.