2015-05-29

Spararna letar aktier i fyndhörnan

Stockholmsbörsens utveckling var slagig under maj månad. Nedgången som inleddes under slutet av april fortsatte under inledningen av maj för att därefter återhämta sig. Några av förklaringarna är beskedet om Riksbankens oförändrade reporänta, att många bolag betalat ut sin utdelning samt att börsen anses vara högt värderad.

Spararnas taktik är att leta aktier i fyndhörnan, och där hittar man ett par nedtryckta aktier och några investmentbolag. Ericsson, Elekta och JM har kommit med dåliga rapporter och rasat på börsen. Investmentbolagen värderas lägre än de tillgångar de äger, och det lockar spararna, säger Johan Tidestad, kommunikationschef Nordnet Bank.

– Två bankaktier ligger överst på säljtoppen. Det låga ränteläget påverkar spararas syn på bankernas framtidsutsikter. Dessutom har bankernas höga utdelning redan betalats ut vilket minskar intresset, avslutar Johan Tidestad.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
INVESTOR B NORDEA
ERICSSON B SWEDBANK AB
BIOVITRUM AB ABB
AKELIUS PREFERENSAKTIE SCA B
ELEKTA B HUSQVARNA B
RATOS B SKF B
TELE2 B VOLVO B
JM ICA GRUPPEN
TESLA MOTORS INC SKANSKA B
KINNEVIK INVESTMENT MEDIVIR B

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks över 270 000 svenska konton under maj.

För mer information, kontakta:
Johan Tidestad, Kommunikationschef, 0708-87 57 75

Email: johan.tidestad@nordnet.se
Follow us on Twitter @Nordnet

Nordnet is a bank for investments and savings with business in Sweden, Denmark, Finland and Norway. The idea behind Nordnet is to give customers control of their money, and the goal is to become the no. 1 choice for investments and savings in the Nordics. Nordnet AB (publ) is listed in Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk or www.nordnet.fi.