2016-11-30

Spararna såg köpläge i Hexagon under november

Den för många oväntade vinsten för Donald Trump gav en minst lika oväntad reaktion på aktiemarknaden. Den fruktade turbulensen kom av sig innan den knappt hade börjat och OMXS30-index slutade svagt uppåt i november.

Spararna riktade under november blicken på aktier som haft en svag utveckling under hösten. Trenden var tydlig att spararna sålde av aktier med en god avkastning för att i stället satsa på aktier med negativ utveckling. Hexagon toppar listan som den mest köpta aktien.

– Hexagon sticker verkligen ut som solklar etta bland spararna under november. Detta trots, eller snarare tack vare, misstankarna om insiderbrott av vd Ola Rollén. Aktien sjönk kraftigt efter att misstankarna blev publika, vilket gjorde att många sparare såg fyndläge i ett bolag som haft en strålande utveckling, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Bland de mest sålda aktierna finns stora bolag som Volvo, Sandvik och ABB. Aktier som utvecklades starkt veckorna efter det amerikanska presidentvalet.

– Segern för Donald Trump gav ett rally i sektorer som industri och bank. Spararna verkar dock inte tro på en varaktig vändning utan valde att plocka hem vinsterna, säger Joakim Bornold.

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
HEXAGON B VOLVO B
FINGERPRINT CARDS B SANDVIK
Telia Company AB SEB
 AXFOOD ABB
 CASTELLUM Academedia
 ICA GRUPPEN LUNDIN MINING
 SKANSKA B HOIST FINANCE
 NOVO NORDISK B ARCAM AB
INVESTOR B CELLINK
ERICSSON B ELEKTA B

För mer information, kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 070
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.