2021-02-25

Spararna sålde räntefonder i februari

I februari sålde spararna obligationsfonder och företagsobligationsfonder, men satsade på tillväxtmarknader. Det visar färsk statistik från Nordnets svenska sparare.

- Stigande räntor skulle inte gynna obligationsfonderna, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Den amerikanska tioårsräntan har stigit mycket på kort tid, och det oroar framför allt investerare i tillväxtbolag. Men inte heller för obligationsfonder vore stigande räntor generellt någon god nyhet.

–   Stigande räntor betyder fallande obligationspriser, vilket alltså innebär att värdet på obligationsfonden faller. Även om vi inte har snabbt stigande räntor framför oss, så har spararna denna ränterisk i bakhuvudet, säger Frida Bratt.

Även företagsobligationsfonder säljs av.

–   De har i princip varit relativt impopulära sedan förra våren, då stängningen av ett flertal företags-obligationsfonder gjorde att spararnas förtroende för dem fick sig en rejäl törn, säger Frida Bratt.

Större delen av februari präglades av hög riskaptit. Fondspararnas fokus har flyttat från USA till Asien och tillväxtmarknader, som köptes friskt i februari.

–   I en bred tillväxtmarknadsfond får du dels Kina, som ligger före i återhämtningen, men också andra tillväxtmarknader som ligger efter och förhoppningsvis har en kraftig återhämtning framför sig, säger Frida Bratt.

Fonder med fokus på förnyelsebar energi har dominerat i köptoppen de senaste månaderna, men nu tycks inte intresset vara lika intensivt längre.

–  Vi har en fin uppgång i gröna fonder bakom oss, och man gör nog klokt i att vara ödmjuk och inte förvänta sig en motsvarande resa även i år som under 2020, säger Frida Bratt.

Mest handlade fonderna hos Nordnet i januari:

Mest köpta Mest sålda
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Vontobel Global Equity
Länsförsäkringar Global Indexnära Spiltan Högräntefond
Swedbank Robur Ny Teknik Länsförsäkringar Fastighetsfond
Handelsbanken Hållbar Energi SEB Corporate Bond
Swedbank Robur Access Asien SEB Sverigefond Småbolag
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära BNP Paribas Energy Transition
TIN Ny Teknik AMF Räntefond Lång
Öhman Etisk Emerging Markets Öhman Räntefond Kompass Hållbar
DNB Global Indeks SEB Hållbar Sverige Indexnära
AMF Aktiefond Småbolag Öhman Obligationsfond

För mer information, kontakta:

Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.