2018-02-02

Sparerne strømmer inn aksjefond, men blir «lurt» av kronestyrking

Nordnet-kunder kjøpte fond for 354 millioner kroner netto i januar. En kursoppgang på fem prosent for globale aksjer i januar, er imidlertid nøytralisert av en tilsvarende kronestyrking.

Statistikk fra Nordnet viser at det er aksjefond som er desidert mest populært: Over 300 millioner er nettokjøp av aksjefond i januar, mens 24 millioner er nettokjøp av rentefond og 14 millioner er kombinasjonsfond. Vi må helt tilbake til våren 2015 for å finne en måned med høyere nettokjøp av fond.

– Norske fondssparere har hatt en fantastisk avkastning siste fem år, og har ikke fått høydeskrekk ennå. De ser at aksjemarkedene fortsatt er sterke og optimismen høy – og at renten i banken er nær null, sier spareøkonom i Nordnet, Bjørn Erik Sættem.

Knallsterk januarmåned

De internasjonale børsene har hatt en knallsterk januarmåned, og steget med fem-seks prosent. Skattereformen i USA og forsterket global vekst har bidratt til optimismen.

Men norske fondssparere har så langt i år ikke hatt glede av denne oppgangen, siden norske kroner har styrket seg omtrent like mye i perioden – noe som fører til at internasjonale aksjefond blir mindre verdt i norske kroner. Globale aksjefond notert i norske kroner har dermed hatt om lag null i avkastning siste måned.

Spareøkonom i Nordnet, Bjørn Erik Sættem, forteller at investeringsbanken ser økende interesse for valutasikrede aksjefond blant deres kunder.

– For første gang på lenge er et valutasikret fond på ti-på-topp-listen over de mest kjøpte fondene: Storebrand Global Multifaktor Valutasikret.

Det siste året har flere fondsforvaltere lansert en valutasikret variant av de mest populære aksjefondene sine, og dette er kundene i ferd med å oppdage, forteller han.

Kan være smart å valutasikre fondet

På spørsmål om det er smart å velge et valutasikret aksjefond, svarer den nyansatte spareøkonomen:

– På lang sikt skal det ikke lønne seg å velge et valutasikret aksjefond fremfor det samme fondet uten valutasikring, siden valutasikring koster litt ekstra – og på lang sikt er valutasikring et nullsumspill. Men på kort og mellomlang sikt, kan det være lønnsomt å velge valutasikring. Det skyldes at norske kroner er rekordsvak, og «alle» forventer at norske kroner skal styrke seg mot dollar og euro, sier Sættem.

Han presiserer at timing med valutasikring av aksjefond kun er anbefalt for bevisste sparere som følger med jevnlig. Følger du ikke med, bør du overse dette rådet. Sættem forteller at han selv har kjøpt et valutasikret fond den siste måneden.

Når det gjelder rentefond, er rådet hans annerledes:

– De som kjøper rentefond ønsker normalt en lav stabil avkastning, som slår bankrenten. Her vil valutasvingninger i et internasjonalt rentefond kunne ødelegge dette ønsket, og jeg anbefaler derfor generelt valutasikring her, sier Sættem.

Fjorårets to mest kjøpte fond ligger også på kjøpstoppen i januar blant Nordnets kunder: Nordnet Superfondet Norge og DNB Teknologi. Førstnevnte er Nordnets eget indeksfond uten forvaltningskostnader. Sistnevnte ligger på avkastningstoppen blant norskregistrerte aksjefond siste 3, 5 og 10 år.

På salgstoppen ligger to Skagen-fond.

– Dette skyldes delvis innføringen av aksjesparekonto, som gjør det enkelt for kundene å bytte ut fond som har ligget bak indeksen i en periode, avslutter spareøkonomen.

Mest kjøpte fond

DANSKE INVEST SICA
V EUROPE SMALL CAP
STOREBRAND VEKST

For mer informasjon, kontakt:
Bjørn Erik Sættem| Spareøkonom i Nordnet | tlf: 920 45 330 | mail: bjorn.saettem@nordnet.no

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.