2015-03-31

Sterk økning i kjøp av aksjefond – Biotech mest populært

Nordnetkunder nettokjøpte verdipapirfond for 318 millioner i mars. I løpet av første kvartal ble samlede fondskjøp dermed 1,1 milliarder kroner, hele tre og en halv gang så mye som første kvartal i fjor. Brede indeksfond topper kjøpslisten, men ellers er det særlig bioteknologi som fanger investorenes interesse.

Aksjefond er definitivt mest populært hos private sparere. Nordnettkundene nettokjøpte aksjefond for 294 millioner og kombinasjonsfond for 47 millioner i mars. Pengene var for det meste nye innskudd, men også omplassering av midler fra rentefond bidro med 31 millioner.

DNB Kapitalforvaltning har grunn til å smile da deres fond tar samtlige av de tre første plassene over mest kjøpte tradisjonelle fond. Samtidig kan de konstatere at konkurrenten KLP i nabobygget i Bjørvika denne måned har 3 av sine fond på listen over de mest solgte. Pengene behøvde således ikke å flyttes langt denne gangen.

Blant de mest kjøpte fond finner vi denne måned hele 5 fond med eksponering mot Biotech.

Det er positivt at interessen for fondssparing er økende, og at gode brede indeksfond er blant de mest kjøpte hos kundene. Dette er en billig og bra måte å investere i aksjer på, sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet.

Biotech-fond har vært populære blant våre kunder lenge, og den enkle forklaringen er at fondene har hatt en ekstremt sterk kursutvikling. Til tross for oppgangen ser overraskende nok sektoren ikke skremmende dyr ut til å være dominert av forskningstunge selskaper, sier Strøm. Jeg kikket på prisingen for en stund siden og endte opp med å kjøpe litt Biotech selv. Det er imidlertid viktig å være klar over at risiko og kurssvingninger er store i slike sektorer, så man må være forsiktig sier Karl Oscar Strøm.

Vedlegg: Mest kjøpte og solgte fond. Mest kjøpte og solgte ETF’er.

Mest kjøpte/solgte fond i mars hos Nordnet

Mest kjøpte tradisjonelle fond Mest solgte tradisjonelle fond
DNB GLOBAL INDEKS
MSDW SICAV EMERGING MARKETS DEBT
FORTE OBLIGASJON
Mest kjøpte ETF og ETN`er Mest solgte ETF og ETN’er
PowerShares QQQ Trust (NASDAQ 100)
iShares Nasdaq Biotechnology Index
XACT Derivat BEAR
iShares Core S&P 500 UCITS ETF
ProShares Ultra Nasdaq Biotechnology
XACT OMXS30
Vanguard Growth ETF – DNQ
iShares MSCI USA Small Cap UCITS ETF
db x-trackers Euro Stoxx 50  UCITS ETF
iShares Currency Hedged MSCI Germany ETF
XACT Derivat BULL
Guggenheim Solar ETF
Teucrium Wheat Fund ETV
DNB OBX
ETFS Physical Silver Shares Trust ETF
Guggenheim S&P Global Water
Credit Suisse AG – VelocityShares Daily Inverse VIX Short Term ETN
Market Vectors-Africa Index ETF
HORIZONS SEASONAL ROTATION ETF
iShares J,P. Morgan USD Emerging Markets Bond ETF

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge
Telefon 47 922 19 068|e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 561,400 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.