2011-07-08

Suomalaiset eivät lomaile lainarahalla

Nettipankki Nordnetin teettämän tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät säästöjään rahoittaakseen lomansa. Jos säästöjä ei ole kertynyt tarpeeksi, lomaillaan säästäväisemmin sen sijaan, että turvauduttaisiin lainarahoitukseen.

27 prosenttia suomalaisista ilmoittaa aikovansa käyttää enemmän rahaa lomaansa tänä kesänä kuin viime vuonna. 26 prosenttia sanoo käyttävänsä vähemmän ja 39 prosenttia yhtä paljon rahaa lomaansa kuin viime vuonna.

Enemmän rahaa lomaansa käyttävistä yli kolmasosa ilmoittaa tekevänsä niin, koska heille on kertynyt säästöön enemmän rahaa. Ainoastaan 4 prosenttia kertoo maksavansa kalliimman lomailun luottokortilla. Kukaan ei ilmoita ottavansa lainaa kustantaakseen kalliimman loman.

Vähemmän rahaa lomailemiseen käyttävistä 13 prosenttia ilmoittaa säästävänsä rahaa kuluttamisen sijaan ja 15 prosenttia sanoo, ettei säästöjä ole kertynyt tarpeeksi, jotta voisi panostaa lomailemiseen enemmän rahaa.

Suomalaisten haluttomuus rahan lainaamiseen lomailua varten osoittaa, että olemme vastuuntuntoista kansaa. Tämä asenne mahdollistaa sen, että voimme matkustaa Kreikkaan tänä kesänä, kun kreikkalaiset itse joutuvat jäämään kotimaahan, sanoo Nuutti Hartikainen Nordnet Suomen arvopaperinvälityksen johtaja.

Tutkimuksen toteutti kesäkuussa 2011 tutkimusyhtiö CINT, nettipankki Nordnetin toimeksiannosta. Kyselyyn vastasi runsaat 1000 henkilöä.

Lisätietoja antaa:
Nuutti Hartikainen, Nordnet Suomen arvopaperivälityksen johtaja
050-380 3805, nuutti.hartikainen@nordnet.fi

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 380,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files