2012-04-04

Svenskarna vill börsnotera IKEA och Spotify

Nordnet har i en opinionsundersökning frågat svenska folket om vilka onoterade företag de vill se på börsen. IKEA och Spotify toppar listan medan SJ är det bolag som man helst inte vill börsnotera.

–  Vi ville ta temperaturen på svenska folket och presenterade ett antal onoterade företag med starka varumärken och ställde frågan om de vill se företagen på börsen eller inte. Föga förvånande vill man se ett börsnoterat IKEA samtidigt som man vill att de statliga bolagen SBAB och SJ ska hålla sig borta från börsen, säger Nordnets Sverigechef Jan Dinkelspiel.

Frågan som ställdes var: ”Vilket onoterat bolag skulle du helst vilja se på börsen?”.
Resultatet:

IKEA 28%
Spotify 12%
Svenska Spel 8%
Systembolaget 6%
Tetra Pak 5%
COOP 3%
Stadium 2%
SBAB 2%
Bonnier 2%
SJ 1%
Annat 1%
Inget 30%

–  Kul att fenomenet Spotify ligger så högt upp på listan. Inte helt oväntat är det framförallt yngre som vill se bolaget på börsen. I gruppen 15-22 år vill 31 procent att de ska börsnoteras mot endast 5 procent i gruppen 56-80 år. I regel vill män och kvinnor se samma bolag på börsen med undantag för två bolag, Svenska Spel och Systembolaget. Dubbelt så många män som kvinnor lockas av att se våra svenska alkohol- och spelmonopol på börsen, avslutar Nordnets Sverigechef Jan Dinkelspiel.

Undersökningen är beställd av Nordnet och genomförd av SnabbaSvar.se. Frågan har ställts via en webbpanel till ett representativt urval av Sveriges befolkning. Frågorna besvarades av 1049 respondenter under vecka 12, 2012.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jan Dinkelspiel, Sverigechef Nordnet, 0735-311 333
jan.dinkelspiel@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 415,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files