2019-04-30

Swedbank och investmentbolag lockar spararna

För tredje månaden i rad var Swedbank i april den mest nettoköpta aktien bland Nordnets svenska kunder. Dessutom fortsätter spararna att tanka investmentbolag, visar färska siffror från Nordnet.

Börsen fortsatte att gå som tåget i april, med en uppgång för det breda indexet OMXSPI på hela sju procent.

–   Det goda humöret på börsen beror på att centralbankerna fortsätter att hålla räntorna låga. Dessutom har kvartalsrapporterna hittills gett stöd åt marknaden, med flera bolagsjättar som slagit – visserligen sänkta – förväntningar, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Nordnets kunder fortsätter också att tro att botten är nådd i problemtyngda Swedbank.

–   Ett litet första steg mot en vändning för banken kom möjligen under söndagskvällen, när Göran Persson föreslogs som ny ordförande. Han har de egenskaper jag tror banken behöver i det här läget. Men mycket jobb återstår och fortfarande finns stor oklarhet gällande exempelvis eventuella bötesbelopp, säger Frida Bratt.

Investmentbolagen har länge varit populära bland Nordnets kunder, och Investor, Industrivärden och Kinnevik återfinns högt upp på köplistan under månaden.

–   Men i april gör också Lundbergs och Latour entré i köptoppen. Verkstadsintensiva Latour har en ypperlig historik och spararna tycker det är värt att betala mer för aktien än det bokförda värdet av innehaven, säger Frida Bratt.

Mest köpta och sålda aktier i april 2019 bland Nordnets kunder:

Mest köpta  Mest sålda
Swedbank MTG
Investor SKF
Kinnevik Sweco
Nordea Autoliv
Resurs Dometic
Nobina Nordic Waterproofing
Industrivärden Acando
Volvo Byggmax
Latour Veoneer
Lundbergs Global Gaming 555

F
ör mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare.
Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.