2018-12-28

Tätt med uppköpserbjudanden i december

Börsåret lider mot sitt slut och summerar en negativ avkastning för helåret 2018. Privatspararna köper storbolag från flera olika sektorer och säljer av aktier i bolag som är under uppköp.

Ingen återhämtning syns på börsen under årets avslutande månad. I den trumpna börstillvaron har privatinvesterarna dock ökat i flera sektorer. Bank, investmentbolag, skogsbruk, industri, konsumentvaror och byggbolag är aktier som finns på köpsidan.

– En orolig börs och fortsatt negativ framtidstro gör att köparna är spretiga. Det finns ingen tydlig riktning hos köparna utan man ökar i bred front bland storbolagen. Det är trots allt lite billigare priser efter börshöstens nedgång, säger Alexander Gustafsson, investeringscoach på Nordnet.

Ett flertal bolag är under uppköp och privatinvesterarna säljer av för att plocka hem uppköpspremien.

– Aktieägarna i Cherry, Cinnober och Ahlsell har fått ett uppköpserbjudande på sina aktier med en premie på mellan 20 till 40 procent. Det är en god avkastning i detta negativa börsklimat. Även Karo Pharma och Mr Green har tidigare under hösten varit föremål för uppköp. Privatinvesterarna säljer nu sina aktier på börsen innan själva inlösenförfarandet påbörjas, säger Alexander Gustafsson, investeringscoach på Nordnet.

De mest handlade aktierna i december hos Nordnets kunder i Sverige:

Mest köpa    Mest sålda
Nordea  Cherry AB
Q-linea Karo Pharma
Investor  Clas Ohlson
Kinnevik  MTG
SCA  Leovegas
Azelio  Cinnober Financial Technology
Volvo  Ahlsell
H&M  Mr Green & Co
ABB  Opus Group
Skanska  Sweco

F
ör mer information, kontakta:
Alexander Gustafsson, investeringscoach Nordnet
E-post: alexander.gustafsson@nordnet.se
Twitter: @AlexanderGust

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.