2020-08-04

Tradingsmell i NEL

I tillegg til å være en dominerende aktør blant private sparere har også Nordnet en stor andel av de private profesjonelle kundene. De såkalte «daytraderne». Juli måned har vært preget av store kvartalsrapportering med tilhørende utslag i aksjekursene.

Aktive profesjonelle kunder hos nettmegleren Nordnet omsatte finansielle instrumenter for 5,6 milliarder kroner i juli. Daglig snitthandel blant de aktive kundene beløp seg på 5500 handler per dag for de norske kundene.

Av den totale handelen på 5,6 milliarder sto aksjer for 4,4 milliarder kroner. I tillegg til dette var handelen i finansielle derivater, herunder warrants, opsjoner, og forward kontrakter og på 1,2 milliarder kroner.

Den mest handlede aksjen var NEL, som ble omsatt for 1,3 milliarder kroner i løpet av juli måned. Man ser også en sterk Scandic Hotels Group og Equinor, som har blitt handlet for henholdsvis over 261 og 238 millioner kroner.

• Tallene bærer helt klart preg av at det er sommerferie blant flere aktører i markedet. Juli måned er normalt en av de mest rolige periodene blant våre kunder. Flere har ferie og har således tatt ned risikoen før ferien. Allikevel har måneden vært preget av store svingninger i enkeltpapirer som jeg ser de profesjonelle har utnyttet seg av.

• Nel er nok en gang den mest omsatte aksjen blant våre profesjonelle kunder. Dette er en nyhetsstyrt aksje som har voldsomme intradagsbevegelser. Etter en fantastisk oppgang så langt i 2020, har aksjen den siste uken tendert nedover. I løpet av måneden har flere og flere lagt på short-posisjoner i selskapet, som er noe av grunnen til siste ukes fall, forteller Mads Johannesen, Investeringsøkonom i Nordnet.

Juli måned har vært preget av kvartalspresentasjoner og således bidratt til stor volatilitet i enkeltpapirer. Nordnets Investeringsøkonom forteller at enkeltaksjer som Scandic Hotels Group, Equinor og DNB fortsetter å være interessante for profesjonelle tradere.

• DNB leverte et resultat etter skatt på 5,09 milliarder, som var en reduksjon på over 1 milliard fra andre kvartal 2019. Allikvel hadde markedet forventet seg lavere inntekt og et høyere tap på utlån som følge av conronakrisen. Dette bidro til å sende aksjen opp over 10 prosent på kvartalsdag og vi har sett høy aktivitet blant våre kunder gjennom måneden, avslutter Nordnets Investeringsøkonom.
Verdipapir Omsatt i kroner
Total omsetning 5 698 990 670
NO0010081235 | NEL 1 372 300 723
NO0010096985 | Equinor 261 968 198
SE0007640156 | Scandic Hotels Group AB 238 412 696
NO0010031479 | DNB 189 637 080
NO0010345853 | Aker BP 183 113 667
NO0010112675 | REC Silicon 151 531 387
NO0010405640 | PCI Biotech Holding 115 580 138
NO0003053605 | Storebrand 114 737 060
NO0010208051 | Yara International 100 619 100
NO0005052605 | Norsk Hydro 93 674 082

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.