2013-11-07

Tre av tio svenskar uppger att de skulle kunna köpa Twitter-aktien

Idag börsnoteras mikrobloggen Twitter. Sociala medier på börsen är inte en ny företeelse, 2011 börsnoterades LinkedIn och Facebook följde året efter. Enligt en ny undersökning som nätbanken Nordnet gjort skulle nästan var tredje svensk välja Twitter om de skulle investera i något av de tre bolagen, medan nästan varannan uppger Facebook.

Undersökningen utfördes på nordisk nivå, och det finns flera skillnader. Intresset för Twitter som aktie är störst i Finland, där var tredje finländare (33 procent) helst skulle välja Twitter, där är också intresset för Linkedin lägst (20 procent). I Danmark är det tvärtom, intresset för Linkedin är större (25 procent) än Twitter (23 procent). Men Facebook är överlägset flest som skulle välja som investering (47-51 procent i alla länder). I Norge är flest svarande aktiva i sociala medier, endast 15 procent har inget konto hos Facebook, Twitter eller Linkedin, jämfört med nästan varje fjärde svensk (23 procent).

Vi har märkt av ett stort intresse från våra kunder inför Twitters börsnotering, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet. Med tanke på att Facebook nu ligger på 30 procent ökning sedan sin börsnotering och Linkedin på över 400 procent är det många som vill göra en bra affär. Men då bör de ta i beaktning att det finns stora risker att gå in i detta skede också.

Företaget har långt kvar till lönsamhet. Säljorganisationen måste byggas ut och smarta funktioner skapas för att se till att diskret kunna kapitalisera på oss användare – det är en svår balansgång, säger Günther Mårder, som själv har Twitter som främsta arbetsverktyg.

Det finns även skillnader mellan kvinnor och män och mellan regioner i Sverige. Twitter attraherar fler män, där 32 procent uppger sig välja Twitter som investering medan endast 25 procent av kvinnorna. Mer än varannan kvinna föredrar istället Facebook (55 procent), medan bara två av fem män (42 procent). Twitter är populärast i Övre Norrland (48 procent), LinkedIn är populärast bland Stockholmare (33 procent), medan Facebook är populärast i Sydsverige (58 procent).

Om du fick 10 000 kr att investera, vilket av dessa bolag skulle du välja?
Svar angett i procent Sverige Norge Danmark Finland
Twitter 28,9 26 23,1 33
LinkedIn 22,8 23,4 25,5 19,7
Facebook 48,3 50,6 51,3 47,3
Var har du ett konto?
Svar angett i procent Sverige Norge Danmark Finland
Twitter 25,1 29 19,3 20,5
Linkedin 21,9 23,8 27,9 16,5
Facebook 72 82,1 77,2 65
Ingen av dem 22,9 14,5 19,1 30,6

Undersökningen är gjord av Cint och baserad på 1000 personer per land mellan 18-70 år under 31 oktober-6 november 2013.

Nordnet erbjuder courtagefri handel i Twitter, Facebook och Linkedin mellan 7-21 november.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 477,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.