2021-03-30

Trendbrott: Spararna lämnar tidigare hajp

I mars sålde spararna av fonder inom förnyelsebar energi. Istället flödade fondkronorna in i globala indexfonder. Det visar färsk statistik från Nordnets svenska sparare.

- Hållbar energi har varit extremt populärt men nu har vinden vänt, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Trots nervositet på de finansiella marknaderna på grund av stigande långräntor och problem i vaccinationsutrullningen fortsatte optimismen på Stockholmsbörsen i mars.

– Stockholmsbörsen har gynnats av de senaste månadernas rotation mot verkstad och bank, som vi har gott om här. Faktum är att storbolagsindex redan gett 15 procents avkastning i år. Även om det, mot bakgrund av det senaste årets uppgångar, kan tyckas blygsamt så är det faktiskt två genomsnittliga årsavkastningar historiskt sett, påminner Frida Bratt.

Optimismen får fondspararna att fortsätta trycka på köpknappen.

– Breda globalfonder fortsätter att vara favoriter i månadssparandet. Under en tid har vi sett att aktivt förvaltade fonder blivit mer populära bland spararna, men nu flyttar indexfonderna fram positionerna igen, säger Frida Bratt.

Sektorn hållbar energi var stekhet under 2020, men nu sker ett trendbrott. Fyra av tio fonder på säljtoppen i mars har koppling till sektorn.

– Vi har en enorm ESG-hajp bakom oss, med värderingar som stigit flera hundra procent i vissa bolag. Men det ligger i sektorns natur att det handlar om förhoppnings- och tillväxtbolag, och det är ju just sådana som tagit stryk den senaste tiden i rotationen mot ”gammelbörs”, säger Frida Bratt.

Dessutom säljs Kinafonder.

– Kinafonder har haft det tufft den senaste tiden, där techfrossan i USA smittat av sig på kinesiska teknikbolag. Men framför allt finns en oro för tillbakadragande av coronarelaterade stimulanser, eftersom landet ju ligger långt fram i återhämtningen, säger Frida Bratt.

Mest handlade fonderna hos Nordnet i mars:

Mest köpta

Gladiator

AMF Aktiefond Småbolag

BNP Paribas Energy Transition

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt
@nordnet.se

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.