2012-10-02

Trendskifte blant fondssparerne

Obligasjonsfond har vært foretrukket sparemåte store deler av året. Imidlertid viser fondsstatistikk fra Nordnet at trenden skiftet over til aksjefond igjen i september.

Aksjemarkedet har gitt god avkastning så langt i år. Oslo Børs er opp over 16 prosent. Likevel er ekspertene uenige om hvor markedet skal videre. Usikkerheten har gjort at de private sparerne har sittet på gjerdet eller satt sparepengene i obligasjonsfond under store deler av året.

Siden i sommer har vi sett at stadig flere har listet seg inn i aksjefond, og i august var det et større kjøp av aksjefond enn rentefond. For september måned ser vi et betydelig kjøp av aksjefond og faktisk salg av rentefond, sier Spareøkonom Sissel Olsvik Vammervold i Nordnet.

For september måned viser statistikken at de private sparerne nettokjøpte aksjefond for nesten 10 millioner kroner.

De private sparerne som bruker Nordnet har kunnskap og erfaring om sparing og investering som ligger over gjennomsnittet av befolkningen og når denne gruppen nå sakte men sikkert vekter seg tilbake i aksjefond er det muligens en trend vi vil se smitte over i den bredere befolkningen om en stund, sier Sissel Olsvik Vammervold.

Obligasjonsfond er fortsatt populært og har blitt en større del av spareporteføljene enn før forteller Spareøkonomen.

Flere private sparere har blitt mer profesjonelle gjennom alle urolighetene vi har opplevd. Tidligere var det ofte kun bankkonto eller aksjefond som ble vurdert. Nå oppdager stadig flere at sparing med mer balansert risiko er fornuftig og mange har fått et forhold til at obligasjonsfond er et godt tilskudd til spareporteføljen, avslutter Sissel Olsvik Vammervold.

Mest kjøpte fond Mest solgte fond
1 KLP Obligasjon Global II 1 Skagen Høyrente
2 UBS Equity Fund Biotech 2 Aberdeen American Equity Fund
3 DNB Finans 3 Alfred Berg Høyrente
4 Delphi Norge 4 Danske Fund Gl. Emerging Markets Sm. Cap
5 Alfred Berg Norge 5 Fidelity Singapore Fund
6 Alfred Berg Norge Etisk 6 Aberdeen Asia Smaller Companies Fund
7 Storebrand Norge 7 Holberg Norge
8 Arctic High Return 8 KLP Aksje Norge Indeks II
9 Skagen KonTiki 9 DNB USA
10 Franklin Biotech Discovery Fund 10 Holberg Likviditet

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 50.000 kunder i Norge for september måned.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Sissel Olsvik Vammervold, Spareøkonom Nordnet Norge,

Tlf dir: 47 23 33 30 12, Mob: 47 907 82 282,
sissel.olsvik.vammervold@nordnet.no

Pressebilder: http://org.nordnet.se/en/news/newsroom/images/press-images

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 430,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.