2015-05-04

Trendskifte hos private aksjeinvestorer

Kunder av Nordnet nettosolgte norske aksjer for 186 millioner i april. Pessimist-fondet XACT Derivat Bear var mest kjøpte verdipapir, mens Norwegian Air Shuttle og Statoil toppet salgslisten. Samtidig kjøpte kundene Europeiske aksjer og ETF’er for 50 millioner kroner.

Tendensen i april ble dermed betydelig annerledes enn i årets tre første måneder der kapitalstrømmen fra Nordnetkunder inn i norske aksjer var på til sammen 319 millioner. Oslo Børs steg meget raskt den første uken etter påske til en foreløpig topp for Hovedindeksen på 666,68 poeng. Dette har fått mange investorer til å trykke på salgsknappen.

Det børsnoterte fondet XACT Derivat Bear var klart mest kjøpte verdipapir. Mest solgt ble Norwegian Air Shuttle og Statoil, som også er høyt på listen over de mest handlede aksjene.

Nettosalget av norske aksjer sees samtidig som interessen for utenlandske verdipapirer er økende. Europa var særlig populært i april med et netto kjøp på 50 millioner, mens det ble solgt amerikanske aksjer og ETF’er for 31 millioner.

Den sterke kursoppgangen etter påske har helt klart vekket salgsinteressen hos aksjekundene sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. Vi har sett store nettokjøp av aksjer i første kvartal, og investorene har truffet godt på dette. At de nå sikrer noen gevinster er ikke uventet, sier Strøm.

Handelsmønsteret er noe annerledes når det gjelder utenlandske verdipapirer, sier Strøm. I utlandet handler kundene mer ETF’er med eksponering mot regioner og enkeltsektorer enn enkeltaksjer. Utvalget av ETF’er er enormt, og det er positivt at nordmenn nå har økt oppmerksomhet om disse, sier Karl Oscar Strøm hos Nordnet.

Mest handlede aksjer i april hos Nordnet:

Selskap Andel av handel
Telenor -8 958 342
Petroleum Geo-Services -8 807 622
XACT Derivat BULL -8 788 143

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge
Telefon 47 922 19 068|e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet is a bank for investments and savings with business in Sweden, Denmark, Finland and Norway. The idea behind Nordnet is to give customers control of their money, and the goal is to become the no. 1 choice for investments and savings in the Nordics. Nordnet AB (publ) is listed in Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk or www.nordnet.fi.