2020-01-20

Vastuullisen sijoittamisen tärkeys ei vielä näy naisten sijoitusvalinnoissa

61 % suomalaisista sijoittajista pitää ympäristön ja yhteiskunnallisen kestävyyden kysymyksiä jonkin verran tai erittäin tärkeinä sijoituspäätöksissä, naisista jopa 73 %. Kuitenkin vain kolmannes on sijoittanut yritykseen tai sijoitusrahastoon erityisesti siksi, että se on vastuullinen valinta. 34 % uskoo, että kestävää kehitystä edistävät yritykset antavat keskimäärin parempaa tuottoa pitkällä tähtäimellä. Helsingin pörssin suuryhtiöistä vastuullisimpana nähdään edelleen KONE. Tiedot ilmenevät kyselytutkimuksesta koskien suomalaisten mielipiteitä vastuullisuudesta ja sijoittamisesta.

Vastuullisuuskysymykset sijoituksissa entistä tärkeämpiä

Tutkimuksen mukaan nykyisistä rahasto- ja osakesijoittajista 61 % pitää sijoituspäätöksissä ympäristöön ja yhteiskunnalliseen kestävyyteen liittyviä kysymyksiä jonkin verran tai erittäin tärkeinä. Naisista jopa 73 %, miehistä 51 %.

Vastuullisuuskysymyksiä tärkeinä pitävien määrä on kasvanut vuodesta 2018, jolloin vastaava tutkittu luku oli 57 % (naisista 66 % ja miehistä 51 %).

Yli 60-vuotiaista sijoittajista jopa 71 % pitää sijoituspäätöksissään vastuullisuuteen liittyviä kysymyksiä tärkeinä, kun taas 30–39-vuotiaista sijoittajista vain 49 % kokee nämä kysymykset sijoituksissa tärkeiksi.

• Olemme vihdoin kuromassa umpeen muiden länsimaiden etumatkaa kestävän kehityksen sijoittamisessa. Varsinkin naisille vastuullisuuskysymykset sijoituksissa on tärkeitä, sanoo Nordnetin talousasiantuntija Martin Paasi.

Miehet tehneet naisia enemmän vastuullisia sijoituksia

32 % vastanneista sijoittajista on sijoittanut yritykseen tai sijoitusrahastoon erityisesti siksi, että se on vastuullinen valinta. Osuus on kuitenkin hieman kasvanut, kun vuonna 2018 vastaavat luku oli 30 %.

Naisista vastuullisia sijoituksia on tehnyt 31 %, miehistä 34 %. 18–29-vuotiaista jopa 46 % on tehnyt vastuullisia sijoituspäätöksiä, 30–39-vuotiaista vain 28 %.

• Vastuullisuuteen perustuvat valinnat voivat korostua osakesäästötilillä. Yllättävää, että naisille vastuullisuuskysymykset on tärkeitä, mutta pienempi osa naisista kuin miehistä on tehnyt sijoituksia vastuullisuuteen perustuen, tuumaa Paasi.

Kolmannes sijoittajista uskoo vastuullisten sijoitusten tuottavan paremmin

34 % vastaajista uskoo, että kestävää kehitystä edistävät yritykset antavat keskimäärin parempaa tuottoa pitkällä tähtäimellä (naiset 37 %, miehet 32 %). 40 % uskoo vastuullisten sijoitusten tuottavan saman verran. Vain 9 % näkee, että tuotto olisi huonompi (naiset 5 %, miehet 13 %).

Vuonna 2018 hieman suurempi osa, 36 %, uskoi vastuullisten sijoitusten tuottavan paremmin (34 % saman verran. Toisaalta silloin 13 % uskoi tuoton olevan huonompi.

• Kestävän kehityksen periaatteita kunnioittavat yritykset ovat tutkitusti tuottaneet paremmin kuin markkinat keskimäärin. Myös EU:n Green Dealin 1000 miljardin panostus tulee sivittämään tätä megatrendiä kiihtyvään tahtiin, toteaa Paasi.

KONE nähdään edelleen Helsingin pörssin vastuullisimpana yhtiönä

Sijoittajien mielestä KONE on Helsingin pörssin vastuullisin suuryhtiö (8 %). Sen etulyöntiasema on kuitenkin laskenut vuodesta 2018, jolloin jopa 17 % sijoittajista piti sitä vastuullisimpana yrityksenä. Samoin on käynyt muille top-yrityksille. Vuonna 2018 top 3:een mahtuivat Fortum (14 %) ja Elisa (13 %). Nyt Fortumia piti vastuullisimpana enää 6 % vastaajista, Elisaa 4 %. Elisan ohi top 3 -listalle kiilasi Neste, jota piti Helsingin pörssin vastuullisimpana yrityksenä 6 % vastaajista.

• Yritysten heikkenevät vastuullisuusmielikuvat voivat johtua vastuullisuustietoisuuden ohkaisuudesta. Kaikki eivät esimerkiksi ole kuulleet täysin uusiutuvasta Nesteen palmuöljypohjaisesta biodiselistä, Paasi jatkaa.

Kyselytutkimuksen toteutti tutkimusyhtiö YouGov ajalla 18.–20.12.2019. Virhemarginaali on +/-3 %.

Nordnet on keväällä mukana kumppanina ”Mimmit sijoittaa -afterwork: Vastuullinen sijoittaminen” -tapahtumissa.

Lisätietoja antaa:
Martin Paasi, Nordnet Suomen talousasiantuntija
050 591 8292 / martin.paasi@nordnet.fi

Nordnet on digitaalinen pankki säästäjille ja sijoittajille. Toimimme Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Tarjoamme asiakkaillemme käyttäjäystävällisen palvelun, laajan valikoiman sijoituskohteita ja edulliset hinnat säästötavoitteiden saavuttamiseksi. Tutustu meihin tarkemmin: www.nordnet.fi, www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no ja www.nordnet.dk.

Files