2012-07-02

Vil nyte paraplydrinken i stedet for å være på børsen i sommer.

Privatpersoner har solgt seg kraftig ned på Oslo Børs i juni. Mange husker nok børsturbulensen fra i fjor sommer godt og velger dermed å ta en sommerpause for å nyte sommeren i stedet for å bekymre seg for børsutviklingen, sier Spareøkonom Sissel Olsvik Vammervold i Nordnet Bank.

At sommeren er her er omsetningen på Oslo Børs og hos de private investorene et bevis på. I juni gjorde de rene nettmeglerne Nordnet, Skandiabanken og Netfonds 260 tusen transaksjoner og omsatte aksjer for 11,6 milliarder. Dette tilsvarer en reduksjon i antall transaksjoner på 5 % sammenlignet med mai.

– Aktiviteten har falt gradvis utover i juni ettersom børsen har roet seg noe. Generelt opplever vi veldig lav aktivitet i dag, men omsetningen på Oslo Børs er også snart på sitt laveste på syv år. At antallet handler faller i juni og juli, før det tar seg opp igjen i slutten av august og utover høsten, er for så vidt også en normal sesongvariasjon, sier Sissel Olsvik Vammervold.

Det er ikke bare antallet transaksjoner som faller i det ferien står for døren. Også eksponeringen er tatt ned kraftig i juni. De private investorene nettosolgte aksjer for 668 millioner.

– De private investorene på børsen gjør det største nedsalget av aksjer i år, og dette er en ytterligere bekreftelse på at de ønsker en sommerpause fra markedet. Bakgrunnen er en kombinasjon av pessimismen som rår, oljepris som faller og man ønsker å kunne slappe av med paraplydrinken i tiden som kommer uten å måtte bekymre seg for børsutviklingen, sier Sissel Olsvik Vammervold.

Aksjen som ble handlet mest i juni var Storebrand. På toppen av listen over de mest kjøpte finner vi Xact Derivat Bear, mens mest solgt var Yara.

– Generelt har private investorer tatt ned risikoen i sine aksjeporteføljer i juni via et kraftig nedsalg. I tillegg har mange valgt å kjøpe fondet Xact Bear som stiger når børsen faller, dette for å sikre aksjeporteføljen i sommer, forteller Vammervold.

Spareøkonomen understreker at markedet er nervøst og investorer som ønsker å være i markedet i sommer bør være forberedt på kraftige svingninger. Hun kommer videre med noen tips og råd for.

– Når markedet er så nervøst som nå må du følge med. Det finnes mange verktøy og hjelpemidler som kan bidra til at du sover litt roligere om natten. For det første bør du sette stop loss på aksjene dine slik at du kan komme deg ut dersom det blir kraftige kursfall. I tillegg kan du bestille kursalarmer enten på SMS eller e-post som hjelper deg å følge med. Vil du ha med deg aksjemarkedet uansett hvor du er, kan du laste ned en app til din mobiltelefon slik at du hele tiden kan holde deg oppdatert uansett om du ligger i hengekøya på hytta eller ligger på en strand på Mallorca, avslutter Vammervold.

Kilde: Nordnet og Oslo Børs | For ytterligere informasjon, kontakt Sissel Olsvik Vammervold, Nordnet Norge, +47 907 82 282 sissel.olsvik.vammervold@nordnet.no

Vedlegg 1: Markedsandeler Nordnet, Netfonds, og Skandiabanken siste 13 måneder (kilde: Oslo Børs. NB! Saxo Privatbank er nå ekskludert fra statistikken på grunn av liten omsetning.)

Vedlegg 2: De mest kjøpte/solgte/handlede aksjene blant privatpersoner på Oslo Børs i juni.

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 405,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Files