2008-11-05

Voimakas lasku sai yksityissijoittajat ennätys aktiivisiksi

Yksityissijoittajien tavallisemmin käyttämien online-välittäjien (Nordnetin, FIM:in, eQ Pankin ja E*Traden) kautta tehtyjen osakekauppojen määrä Helsingin pörssissä nousi lokakuussa 409 381 kauppaan, joka on noin 14,9 % enemmän kuin vuotta aiemmin ja noin 18,6 % enemmän kuin syyskuussa 2008. Kauppojen määrä oli lokakuussa lähes yhtä korkea kuin tammikuussa 2008, jolloin kauppojen määrä oli ennätysmäinen 414 906 kauppaa. Vaihdon arvo oli noin 4189,8 milj. euroa, joka tarkoittaa noin 55,3 % laskua verrattuna syyskuuhun 2007 ja on noin 26,5 % vähemmän kuin syyskuussa 2008.

Yksinomaan yksityissijoittajien käyttämän Nordnetin kautta tehtiin lokakuussa enemmän kauppaa kuin koskaan aiemmin. Osakekauppojen määrä nousi 115 944 kauppaan, joka on noin 76,2 % enemmän kuin vuotta aiemmin ja noin 37,4 % enemmän kuin syyskuussa 2008. Lokakuun kauppojen määrä ylitti noin 21 %:lla Nordnetin aiemman ennätys-kuukauden tammikuun 2008, jolloin osakekauppoja tehtiin 95 500. Osakevaihdon arvo oli 733,3 milj. euroa, ollen noin 7 % vähemmän kuin lokakuussa 2007, mutta noin 12,2 % enemmän kuin syyskuussa 2008.

”Voimakkaasti heiluneet pörssikurssit saivat yksityissijoittajat tekemään ennätysmäärän kauppaa kauttamme. Pörssihistorian kovin lasku teki osakkeista halpoja ja monet osakesäästäjät tekivät ostoja salkkuihinsa. Kaupankäyntitilastot osoittavat, että keskimääräisen kaupan koko on pienentynyt edelleen, joka viittaa sijoittajien pysyvän varovaisina,” sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Taru Rantala.

Eniten kauppaa Nokian osakkeella, ostetuin Metso ja myydyin Stora Enso

Nordnetin asiakkaat kävivät eniten kauppaa Nokian, Metson ja Fortumin osakkeilla, joiden yhteenlaskettu osuus kaikista Nordnetin kautta tehdyistä kaupoista oli noin 32,5 %. Lokakuussa edelleen voimakkaasti laskeneet ns. vakaat pörssiyhtiöt, kuten Metso ja Rautaruukki, saivat monet sijoittajat ostokannalle. Metsäyhtiöiden heikentyneet tulevaisuuden näkymät saivat sijoittajat myymään erityisesti Stora Ensoa, UPM-Kymmeneä ja M-Realia.

”Lokakuussa markkinoilla vuorottelivat pelko ja paniikki, joka sai aikaan hurjat kurssivaihtelut osakkeiden hinnoissa. Pörssikurssien voimakas volatiliteetti suosii erityisesti lyhyellä aikavälillä kauppaa käyvää sijoittajaa, ja saikin useat päiväkaupankävijämme käymään erittäin aktiivista kauppaa,” kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Taru Rantala.

Lisätietoa antaa:
Taru Rantala, maajohtaja Nordnet Suomi, +46 8 5063 3431, +46 70 492 2132, taru.rantala@nordnet.se

Files