2021-02-04

Wall Street Bets smitter over på de profesjonelle traderne

I tillegg til å være en dominerende aktør blant private sparere har også Nordnet en stor andel av de private profesjonelle kundene. De såkalte «daytraderne». Januar måned har vært preget av ekstreme bevegelser i amerikanske aksjer, men det har også skjedd store ting her hjemme. Vi ser av statistikken at de profesjonelle traderne har benyttet seg av de store svigningene.

Aktive profesjonelle kunder hos nettmegleren Nordnet omsatte finansielle instrumenter for 11,6 milliarder kroner i januar. Daglig snitthandel blant de aktive kundene beløp seg på 1100 handler per dag for de norske kundene.

Av den totale handelen på 11,6 milliarder sto aksjer for 8,5 milliarder kroner. I tillegg til dette var handelen i finansielle derivater, herunder warrants, opsjoner, og forward kontrakter og på 3,1 milliarder kroner.

Den mest handlede aksjen var Nel, som ble omsatt for over 1,7 milliard kroner i løpet av januar måned. Man ser også en sterk trend i både Bitcoin XBTE og Telenor, som har blitt handlet for henholdsvis 1,5 milliard og 370 millioner kroner.

• Nel har vært den store favoritten blant de profesjonelle kundene i lang tid. I løpet av januar måned har det kommet flere selskapsspesifikke og makronyheter som Nel aksjen har reagert på. Sist store nyhet var selskapets kapitalmarkedsdag, hvor aksjen reagerte både opp og med intradag. I sum endte dog aksjen opp 7 prosent i løpet av januar måned.
  • Handel i Bitcoin har også tatt seg ekstremt opp i løpet av januar måned. Med en ekstremt kraftig kursutvikling på slutten av fjoråret har det har volatiliteten akselerert gjennom januar måned. Markedet er fortsatt preget av store svigninger og således er dette en gavepakke for profesjonelle tradere, forteller Investeringsøkonom i Nordnet, Mads Johannesen

Starten på det 20-århundre startet med et negativt fortegn. Utfordringene med COVID-19 pandemien har ført til over 100 millioner smittetilfeller og resultert i 2,1 millioner dødsfall. I følge IMF og OECD har den globale økonomien falt med 4,4 prosent i 2020 som følge av store nedstegninger og restriksjoner. Det som har holdt børsene «kunstig» høyt er ekstraordinært store krisepakker fra regjeringer og sentralbanker verden over. Pandemien har også «foreløpig» endret menneskers liv, med blant annet sosial distanse og jobbing over nettet.

Vi har også hatt en presidentinnsettelse i løpet av januar måned. Nå er Joe Biden president i Usa, og med seg har han Kamala Harris som sin høyre hånd. De vil få en stor jobb med å blant annet få kontroll på viruset som per i dag herjer i USA. Foreløpig ser man også at de har kommet godt i gang med vaksineringen, så håpet på en snarlig innhenting i økonomisk aktivitet stiger for hver eneste dag.

Et mindre omtalt evne i markedet den siste måneden, men akk så viktig er møtet den amerikanske sentralbanken hadde i slutten av desember. Federal Open Market Committee ble der enige om å utvide sitt aktivakjøpsprogram (kvantitative lettelser) der de vil kjøpe en større andel obligasjoner med lang durasjon. I tillegg til dette vedtok kongressen en ny finanspolitisk stimuli pakke på 900 milliarder dollar som skal bidra til å støtte økonomien den neste tre månedene. Dette blir nok ikke den siste og Joe Biden og sin administrasjon kommer etter alle solemerker til å fortsette å trykke på seddelpressen til man ser at økonomien og husholdningene er på solid grunn igjen. Pengetrykking skjer ikke bare i USA, vi fikk også tall på at den europeiske sentralbanken ECB ville utvide sitt aktivakjøpsprogram til 500 milliarder euro og dette skulle utvides frem til mars 2022.

De siste uken har derimot verden vært rettet mot Gamestop, Amc og et knippe andre selskaper. Dette har sin historie i fra en stor gruppe på nettsamfunnet Reddit, som har igangsatt en aksjon mot de større hedgefondene i USA. Dette har resultert i store kurssvinginer og således konsekvenser for markedet. Slike situasjoner er gavepakker for profesjonelle tradere, og dette bærer også tallene preg av.

• Et av selskapene som har vært heftig debattert i Wall Street Bets gruppen, er Nokia. Selskapet har i løpet av de siste to ukene opp over 17 prosent på høye volumer, avslutter Mads Johannesen, Investeringsøkonom i Nordnet.
Instrument long name Traded value Nok
Grand total 11 659 520 788
NEL 1 759 335 419
Bitcoin XBTE 1 593 553 219
Telenor 370 434 370
Kahoot 315 049 892
Nokia Corporation 312 064 865
OMXS301B 311 163 466
REC Silicon 291 765 299
Equinor 238 456 063
Kongsberg Automotive 191 008 507
Saga Pure 181 896 098

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.