2013-11-18

Wells Fargo fonder lanseras i Sverige på nätbanken Nordnet

Den anrika amerikanska banken Wells Fargo lanserar nu sina fonder på svenska marknaden. Elva fonder från Wells Fargo (Lux) Worldwide Fund, en Luxemburg-baserad UCITS-fond, finns nu tillgängliga på nätbanken Nordnet.

Nordnets utbud av Wells Fargo fonder består initialt av åtta aktiefonder och tre räntefonder. Wells Fargo Asset Management har ungefär 460 miljarder dollar i globalt förvaltat kapital.

-Det är roligt att få ombord en så etablerad partner som Wells Fargo och att fortsätta utöka vårt utbud utöver de 1200 fonder vi redan har på vårt fondtorg. Kunderna har verkligen ett smörgåsbord med högkvalitativa produkter att välja från, säger Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet.

-Den svenska fondmarknaden är en dynamisk industri och en viktig del av vår fortsatta investering och tillväxt i Europa. Vi tror att vårt erbjudande genom Nordnet kommer ge svenska fondsparare tillgång till några av våra bästa fondförvaltartalanger som kan hjälpa dem diversifiera sina portföljer, säger Ludger Peters, managing director, international business development, Wells Fargo Asset Management.

Dessa fonder kommer erbjudas via Nordnet av Wells Fargo (Lux) Worldwide Fund:

China Equity Fund
Emerging Markets Equity Fund
Emerging Markets Equity II Fund
Emerging Markets Income and Growth Fund
Global Equity Fund
Global Opportunity Bond Fund
Precious Metals Fund
US High Yield Bond Fund
US Large Cap Growth Fund
US Premier Growth Fund
US Short-Term High Yield Bond Fund

Wells Fargo Asset Management is a trade name utilised by the asset management businesses of Wells Fargo & Company. Wells Fargo (Lux) Worldwide funds are distributed by Wells Fargo Securities Limited. Wells Fargo Securities Limited is authorised and regulated by the UK Financial Conduct Authority.

För mer information:
Johan Tidestad, Kommunikationschef, tel. 0708-87 57 75
johan.tidestad@nordnet.se

För mer information om Wells Fargo Asset Management, kontakta:
Paul Wynne, Peregrine Communications, tel +44 (0)20 3178 6871
paul.wynne@peregrinecommunications.com

Nordnet is a Nordic online bank with about 477,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.