2008-08-08

Yksityissijoittajat erittäin aktiivisia heinäkuussa

Yksityissijoittajien suosiman online-välittäjä Nordnetin kautta tehtiin heinäkuussa selvästi aktiivisemmin kauppaa. Tavallista sateisemman heinäkuun aikana tehtiin Nordnetin kautta 74 983 osakekauppaa, joka on 66,7 % enemmän kuin vuotta aiemmin ja 15,5 % enemmän kuin kesäkuussa 2008. Osakevaihdon arvo nousi noin 605,8 milj. euroon, ollen 31,5 % suurempi verrattuna heinäkuuhun 2007 ja noin 2,4 % suurempi kuin kesäkuussa 2008.

”Markkinoilla vallitseva epävarmuus, osavuosikatsaukset ja tavallista viileämpi kesäsää sai monet yksityissijoittajat pysymään sisätiloissa ja käymään normaalia aktiivisemmin kauppaa. Tämän voi päätellä myös kaupankäyntitilastoista; Helsingin pörssissä heinäkuussa tehtyjen osakekauppojen määrä kasvoi noin 30 % verrattuna heinäkuuhun 2007, Nordnetin kautta tehtyjen kauppojen määrä kasvoi noin 67 %,” sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Taru Rantala.

Yksityissijoittajien tavallisemmin käyttämien online-välittäjien, Nordnetin, Glitnirin, eQ Pankin ja E*Traden, kautta tehtyjen osakekauppojen määrä Helsingin pörssissä nousi heinäkuussa 277 197 kauppaan, joka on noin 1,95 % enemmän kuin vuotta aiemmin ja 19,8 % enemmän kuin kesäkuussa 2008. Vaihdon arvo oli noin 4753,1 milj. euroa, joka tarkoittaa 10,8 % laskua verrattuna heinäkuuhun 2007 ja on 16,5 % enemmän kuin kesäkuussa 2008.

Eniten ostettiin Outokumpua ja myytiin Nokiaa

Nordnetin asiakkaat ostivat kauppojen määrässä mitattuna eniten Outokumpua, jonka kurssi on toukokuun puolivälistä laskenut voimakkaasti. Lisäksi viiden eniten ostetuimman osakkeen listalta löytyvät Metso, YIT, Fortum ja Rautaruukki. Kauppojen määrässä mitattuna eniten myytiin taas Nokiaa, jonka kurssi jaksoi nousta laskevalla markkinalla. Lisäksi eniten myytyjen osakkeiden listalta löytyvät Konecranes, UPM-Kymmene, Cargotec ja Citycon.

Lisätietoa antaa:
Taru Rantala, maajohtaja Nordnet Suomi, +46 8 5063 3431, +46 70 492 2132, taru.rantala@nordnet.se

Files