2022-09-05

Yksityissijoittajien osakekauppa elokuussa: Qt Groupista tuli hittiosake, Sampoa kevennettiin tuntuvasti

Nordnetin suomalaisasiakkaiden kotimainen osakepaino säilyi elokuussa lähes muuttumattomana. Suomalaisosakkeiden paino ei muuttunut arvo-osuustileillä, mutta osakesäästötileillä netto-ostoja jatkettiin neljällä miljoonalla eurolla. Qt Groupista tuli hittiosake ja Sampoa kevennettiin tuntuvasti.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto laski vuodentakaisesta elokuusta 8,2 prosenttia. Koko pörssin kauppojen kappalemäärät vähenivät 7,0 prosenttia edellisvuoden vertailukaudesta. Pörssin kaupankäynti laski kuluvan vuoden heinäkuun euromääräisestä aktiviteetista 10,4 prosenttia. Myös kappalemääräinen kaupankäynti putosi viime kuuhun verrattuna 7,0 prosenttia.

Sijoituspainoa kasvatettiin maltillisesti

• Elokuussa suomalaiset yksityissijoittajat keskittyivät tavallista enemmän arjen talousasioihin: inflaatio, asuntolainakorot, korkea sähkön hinta ja pelko tulevasta talvesta. Arvo-osuustileillä suomalaisosakkeiden paino ei käytännössä muuttunut, sillä ostoja ja myyntejä oli yhtä paljon euromääräisesti. Sen sijaan osakesäästötileillä jatkettiin kotimaisten osakkeiden netto-ostoja neljän miljoonan euron kuukausitahdilla, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Kaikki sijoitusinstrumentit yhteenlaskien Nordnetin suomalaisasiakkaat lisäsivät sijoituspainoaan elokuussa 65 miljoonalla eurolla. Sijoitukset painottuvat nyt kuukausisäästämiseen, jossa hyödynnetään sekä perinteisiä rahastoja että pörssilistattuja ETF-rahastoja, jatkaa Tuppurainen.

Qt Groupin ostokuukausi

• Viimeisten 12 kuukauden kurssihuipuistaan yli 70 prosenttia pudonneen Qt Groupin osake oli Nordnet Suomessa asiakkaiden ylivoimainen ostosuosikki elokuussa. Yhtiö oli kuukauden vaihdetuin osake sekä euromääräisesti että eri tilien lukumäärällä mitattuna, minkä lisäksi osake oli euromääräisesti netto-ostetuin 15 miljoonan euron lisäsijoituksilla. Ostoryntäyksen taustalla on todennäköisesti osakkeen dramaattinen kurssipudotus. Osakekurssi putosi yksistään elokuun aikana 35 prosenttia. Moni yksityissijoittaja näyttää silti uskovan liiketoiminnan kannattavan ja nopean kasvun jatkumiseen lyhyen aikavälin riskeistä huolimatta, arvioi Tuppurainen.
  • Ulkomaisista osakkeista erityistä ostomielenkiintoa saivat osakseen eri tilien määrällä mitattuna Tesla ja euromääräisesti mitattuna Evolution, jatkaa Tuppurainen.

Sampoa kevennettiin tuntuvasti

• Sammon osake on ollut viime vuosina yksityissijoittajien luottokohde osinkopaperina. Elokuussa Sampo päätyi kuitenkin pitkästä aikaa kuukauden nettomyydyimmäksi osakkeeksi 27 miljoonan euron nettomyynneillä. Yleisesti taustalla ei liene epäluottamus Sammon liiketoimintaa kohtaan, vaan myyntihalut perustunevat osakkeen pörssin yleisindeksiä selvästi parempaan kehitykseen. Vuodessa Sammon osake on tuottanut osinkoineen noin kymmenen prosenttia, siinä missä Helsingin pörssin yleisindeksi on vastaavasti laskenut noin 15 prosenttia. Tällä hetkellä Sampoa siis kevennetään osin siksi, että voidaan ostaa kurssilaskua kokeneita osakkeita, arvioi Tuppurainen.

Nordnetissä ylittyi 200 000 osakesäästötilin raja

• Suomessa kuluttajaluottamus on heikkoa, mutta se ei ole välttämättä heikentymässä enempää. Yhtenä mahdollisen luottamuskäänteen merkkinä Nordnet Suomessa uusasiakasvirta vilkastui elokuussa hiljaisemman alkukesän jälkeen. Loppukesän aikana Nordnetissä rikottiin myös 200 000 suomalaisen osakesäästötilin raja, toteaa Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Nordnet Suomen 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta arvo-osuustilillä – elokuu 2022

Ostetuimmat osakkeet Myydyimmät osakkeet
Yhtiö Netto-ostoarvo (EUR) Yhtiö Nettomyyntiarvo (EUR)