2019-03-05

Yksityissijoittajien osakekauppa helmikuussa: Pankkisektorin rahanpesu-uutisointi lietsoi pankkiosakkeiden massiivisiin ostoihin

Kuukausien ajan suomalaisten yksityissijoittajien jatkuvasti kasvavasta suosiosta nauttinut Nordea sai helmikuussa seuraa muista pohjoismaisista pankeista. Loppuvuoden kurssiturbulenssin jälkeen odotettu tilinpäätöskausi tarjosi tilaisuuden huokaista helpotuksesta ja yksityissijoittajat nostivat sijoitustensa painoa merkittävästi. Ostot kohdistuvat nyt niin osinko-osakkeisiin kuin syklisiin vientiyhtiöihinkin.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea ja Pohjola) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto piristyi helmikuussa 7,2 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto kuitenkin hiipui 9,7 prosenttia vuodentakaisesta helmikuusta. Online-välittäjien kauppamäärät laskivat edelliskuusta euroissa mitattuna 14,6 prosenttia. Koko pörssin kaupankäynti vilkastui tammikuusta euroissa 6,1 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät putosivat 26,7 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja puolestaan toteutettiin 14,7 prosenttia viime vuoden helmikuuta vähemmän. Pörssin kappalemääräinen kaupankäynti putosi viime kuusta 4,6 prosenttia. Yksityissijoittajilla kappalemääräisen kaupankäyntitahdin osalta koettiin hidastumista tammikuusta 11,1 prosenttia.

Pankkisektorin rahanpesu-uutisointi näyttäytyy mahdollisuutena

Helmikuussa suomalaiset yksityissijoittajat tankkasivat julkisuutta saaneita pohjoismaisia pankkiosakkeita. Viimeaikainen rahanpesu-uutisointi näyttäytyy valtaosalle sijoittajista uhan sijaan mahdollisuutena. Tästä osoituksena helmikuun kahdenkymmenen vaihdetuimman ulkomaisen osakkeen joukkoon kiilasivat Nordnetin suomalaisten asiakkaiden keskuudessa Swedbank, Danske Bank ja SEB, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

Kuvaavaa on sekin, että yksistään kotimaiseksi laskettavan Nordean osakkeella käytiin yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien asiakkaiden keskuudessa vaihdolla mitattuna kauppaa lähes kaksinkertainen määrä kestosuosikki Nokiaan nähden. Massiivisen kiinnostuksen saanut Nordea haukkasi yli puolet, noin 40 MEUR, kaikista Nordnetin suomalaisasiakkaiden netto-osakeostoista helmikuussa ja ostot ovat jatkuneet nyt kuun vaihteessa, jatkaa Tuppurainen.

Tuloskausi johti helpotuksen huokaukseen ja ostoralliin

Huomioiden niin osakekaupat kuin myös rahastokaupat Nordnetin suomalaisasiakkaat ylipäätään lisäsivät sijoituksiaan kuukauden aikana nettomääräisesti yli sadalla miljoonalla eurolla. Näen tämän helpotuksen huokauksena, kun tuloskausi osoittautui hyväksi eivätkä näkymätkään kasvun suhteen lisänneet huolia odottamattomasti, toteaa Tuppurainen.

Yksityissijoittajille on tarjolla kaikkien aikojen osinkokevät

Helsingin pörssissä jaetaan tänä vuonna ennätyksellinen liki 14 miljardin euron osinkopotti. Kun Amer Sportsin käynnissä oleva ostotarjoushanke sivuutetaan laskuista, on historiallista havaita, että Outokumpua lukuun ottamatta kaikki Helsingin pörssin 25 suurinta yhtiötä joko nostavat tai säilyttävät ennallaan osakekohtaisen osinkonsa vuodentakaisesta. Tulkitsen tämän myönteisenä ja myös markkinatunnelmia rauhoittelevana signaalina vuodelle 2019, analysoi Tuppurainen.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja

+358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea ja Pohjola)

Helmikuu 2019 Helmikuu 2018 Muutos ed.  Tammikuu 2019 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) Kuukauteen
Nordnet 852 819 614 3,59 897 140 945 -4,9 % 878 139 393 -2,9 %
FIM  37 154 745 0,16 226 361 665 -83,6 % 44 028 551  -15,6 %
Nordea 1 524 812 202 6,43 1 097 168 521  +39,0 % 1 644 710 301  -7,3 %
Pohjola 358 376 721  1,51 366 063 586 -2,1 % 679 210 207  -47,2 %
Yhteensä 2 773 163 282 11,69 2 586 734 717 +7,2 % 3 246 088 452  -14,6 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 23 731 891 188 100 26 273 781 823 -9,7 % 22 376 743 897  +6,1 %
Helmikuu 2019  Helmikuu 2018  Muutos ed.  Tammikuu 2019 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 266 904 7,13 291 590 -8,5 % 284 318  -6,1 %
FIM  13 224 0,35 57 269 -76,9 % 13 888  -4,8 %
Nordea 222 712 5,95 247 798  -10,1 % 269 009  -17,2 %