2019-05-06

Yksityissijoittajien osakekauppa huhtikuussa: osinkokauden ohittaminen käänsi tunnelmat kohti myyntilaitaa

Alkuvuoden reippaan kurssinousun ja osinkojen irtoamisten jälkeen suomalaiset yksityissijoittajat kevensivät osakepainoaan. Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien kautta päädyttiin huhtikuussa yli 30 miljoonan euron nettomyynteihin vailla yhtään selvää ostosuosikkia.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea ja Pohjola) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto nousi huhtikuussa 9,0 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto laski 7,8 prosenttia vuodentakaisesta huhtikuusta. Online-välittäjien kauppamäärät putosivat edelliskuusta euroissa mitattuna 79,0 prosenttia. Koko pörssin kaupankäynti väheni maaliskuusta euroissa laskettuna 35,1 prosenttia. Raju muutos selittyy mm. Amer Sportsin yritysostoon liittyvillä kaupoilla, jotka tehtiin Nordean kautta vertailukaudella.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät putosivat 14,6 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja puolestaan toteutettiin 2,1 prosenttia viime vuoden huhtikuuta vähemmän. Pörssin kappalemääräinen kaupankäynti hidastui viime kuusta 2,4 prosenttia. Yksityissijoittajilla kappalemääräisen kaupankäyntitahdin osalta koettiin hiipumista maaliskuusta 12,1 prosenttia Nordnetin säilyttäessä edelleen online-välittäjien suurimman osuuden, 6,72 %, kauppojen lukumäärästä.

Nordea-huuma laantui

Useita kuukausia suomalaisten yksityissijoittajien ostosuosikkina pysytellyt Nordea päätyi huhtikuussa nettomyydyimmäksi osakkeeksi. Vielä koko maaliskuuta tarkastellen Nordea keräsi jopa 80 prosenttia Nordnetin suomalaisasiakkaiden kuukausitason kaikista nettomääräisistä ostoista. Muutoksen perusteella moni oli hankkinut Nordean osakkeita ensisijaisesti osinkotuoton houkuttelemana. Ylipäätään yksityissijoittajien kaupankäynnin kääntyminen osinkosesongin jälkipuoliskolla kokonaisuutena nettomyynneiksi viestii osinkojen huomattavasta merkityksestä tämän hetken sijoitusmarkkinoilla, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

Syklisiä kevennettiin, ulkomaisia lisättiin

Suomalaisista pörssiosakkeista ei löytynyt huhtikuussa selkeitä ostosuosikkeja. Kaupankäynnin pääpaino oli kotimaisilla markkinoilla pikemminkin suurten syklisten yhtiöiden keventämisessä. Myyntiaalto ei kohdistunut yksittäisiin yhtiöihin vaan laaja-alaisesti useisiin vientivetoisiin yhtiöihin. Kansainvälisille markkinoille kohdistuneessa osakekaupassa suomalaiset yksityissijoittajat kasvattivat omistuksiaan selvästi ostamalla lisää pohjoismaisia pankkeja ja liikennesektoria, kuten Norwegiania ja Teslaa, jatkaa Tuppurainen.

Nokia palasi ostoslistalle tulospettymyksen jälkeen

Koko huhtikuun lukujen valossa suomalaiset yksityissijoittajat kevensivät Nokia-omistuksiaan. Tilanne näyttää kuitenkin hyvin erilaiselta kuukauden alku- ja jälkipuoliskojen välillä. Huhtikuun jälkipuoliskolla julkaistun osavuosikatsauksen aiheuttamassa kurssilaskussa Nokiaa kahmittiin salkkuihin suorastaan kaksin käsin. Tulospäivänä yksistään Nordnetin asiakkaat lisäsivät Nokiaa nettomääräisesti 14 miljoonan euron ostoin ja vain joka kymmenes Nokialla kauppaa käynyt asiakas myi osaketta. Tämän voi tulkita vahvana luottamuksenosoituksena Nokian johdolle, joka valoi uskoa parempaan loppuvuoteen. Pidän hyvin mahdollisena sitä, että Nokia tekisi pitkästä aikaa paluun netto-ostettujen osakkeiden listan kärkitaistoon toukokuussa, toteaa Tuppurainen.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja

+358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea ja Pohjola)

Huhtikuu 2019 Huhtikuu 2018 Muutos ed.  Maaliskuu 2019 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) Kuukauteen
Nordnet 792 023 485 3,70 805 115 546 -1,6 % 902 752 425  -12,3 %
FIM  25 351 543 0,12 154 675 728 -83,6 % 41 331 585  -38,7 %
Nordea 1 305 905 048 6,12 1 039 574 234  +25,6 % 10 503 687 256  -87,6 %
Pohjola 364 812 857  1,70 282 633 312 +29,1 % 401 411 446  -9,1 %
Yhteensä 2 488 092 933 11,64 2 281 998 820 +9,0 % 11 849 182 712  -79,0 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 21 432 746 660 100 23 249 053 503 -7,8 % 33 007 743 362  -35,1 %
Huhtikuu 2019  Huhtikuu 2018  Muutos ed.  Maaliskuu 2019 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 248 612 6,72 240 256 +3,5 % 269 515  -7,8 %
FIM  7 869  0,21 38 366 -79,5 % 13 248  -40,6 %
Nordea 205 966 5,57 219 517  -6,2 % 256 602  -19,7 %