2021-01-05

Yksityissijoittajien osakekauppa joulukuussa: Osakepainoa kasvatettiin tankkaamalla perinteisiä osinko-osakkeita

Suomalaisten yksityissijoittajien kaupankäynti jatkui joulukuussa koko vuoden tavoin vilkkaana. Nordnet Suomen asiakkaat kasvattivat osakepainoaan. Arvo-osuustileille osakkeita lisättiin nettona 16 miljoonalla eurolla. Myös osakesäästötileille osakkeita lisättiin 30 miljoonan euron netto-ostoin.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto nousi vuodentakaisesta joulukuusta 34,3 prosenttia. Kaupankäynti kuitenkin hidastui marraskuun vilkkaasta euromääräisestä aktiviteetista 17,4 prosenttia. Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät kasvoivat 55,8 prosenttia. Pörssin kappalemääräinen kaupankäynti väheni edelliskuuhun nähden 12,1 prosenttia.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola) kautta kauppoja toteutettiin kappalemääräisesti 74,9 prosenttia viime vuoden joulukuuta enemmän. Yksityissijoittajien kappalemääräisessä kaupankäyntitahdissa muodostui kasvua vilkkaasta marraskuusta 1,5 prosenttia Nordnetin ollessa joulukuussa suurin välittäjä sekä euromääräisesti että 12,3 prosentin osuudellaan kauppojen kappalemäärästä.

Osinko-osakkeiden ostosesonki käynnistyi

• Nordnetin kautta osakekauppaa käyvät suomalaiset yksityissijoittajat kasvattivat osakepainoa joulukuussa sekä arvo-osuustileillä että osakesäästötileillä. Sampo, Fortum ja Nordea loikkasi selvästi netto-ostetuimmaksi kolmikoksi molemmilla tilimalleilla. Kolmikko kuvastaa kasvanutta kiinnostusta perinteisiin osinko-osakkeisiin, vaikka finanssisektorin mahdollisuuksiin jakaa osinkoja lähiaikoina liittyykin epävarmuuksia. Myös Orion ja Kesko kiilasivat netto-ostetuimpien listalle täydentäen osinkoyhtiöiden suosiota, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Nokian osakkeita kevennettiin joulukuussa eniten. Nokia on ollut nyt kaksi kuukautta peräkkäin kolmen nettomyydyimmän osakkeen joukossa, eikä yhtiön osakkeen loppuvuoden kurssilasku kääntänyt trendiä ostokiinnostuksen puolelle. Laimea kiinnostus Nokiaa kohtaan voi osin heijastella siirtymää vahvoihin osinko-osakkeisiin, joihin Nokia ei nyt lukeudu, jatkaa Tuppurainen.

Osakesäästötilit saivat loistavan alun

• Nordnetissä oli vuoden 2020 päättyessä yhteensä 113 000 osakesäästötiliä. Suomalaiset osakesäästötiliasiakkaat lisäsivät koronasta huolimatta osakeostoja poikkeuksetta kuukausittain läpi vuoden. Helsingin pörssivuodesta kehkeytyikin lopulta hyvä 11 prosentin vuosituotolla. Etenkin maaliskuun koronakurssikuoppa oli Nordnetissä vilkkain osakesäästötilien avauskuukausi, joten moni yksityissijoittaja onnistui myös ajoituksessa, kertoo Tuppurainen.
  • Uskon, että kuluneen vuoden hyvä sijoitusmenestys kannustaa merkittävästi kasvanutta yksityissijoittajien joukkoa pitkäjänteisyyteen ja salkun hajautukseen. Tulevana keväänä ennätyksellinen määrä kotimaisia yksityissijoittajia pääsee hyödyntämään osakesäästötilin tarjoamaa mahdollisuutta sijoittaa osingot täysimääräisesti uudelleen, ennakoi Tuppurainen.

Osakkeet ovat ykköskohde myös vuonna 2021

• Maailmantalouden kehitykseen sisältyy yhä riskejä, mutta niistä huolimatta suomalaisten yksityissijoittajien näkemys tuntuu olevan se, että matalan korkotason ja elvytystoimien vuoksi osakkeet ovat myös vuonna 2021 houkuttelevin sijoituskohde. Ennätysvauhdilla kasvanut yksityissijoittajien määrä tulee pitämään kauppa-aktiviteetin vilkkaana myös alkuvuonna 2021. Yhdeksän kuukautta kestäneen liki yhtäjaksoisen kurssinousun jälkeen näen osinkopainotuksen hyvänä lähtökohtana pelkkiin kurssinousutoiveisiin luottamisen sijaan, arvioi Tuppurainen.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola)

Joulukuu 2020 Joulukuu 2019 Muutos ed. Marraskuu 2020 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 1 365 685 762 5,94 719 820 701     +89,7 % 1 436 601 557      -4,9 %
Danske Bank 450 806 169 1,96 347 910 564     +29,6 % 487 672 939      -7,6 %
Nordea 1 364 559 483 5,94 1 008 076 909     +35,4 % 1 278 715 027     +6,7 %
Pohjola 583 227 122   2,54 804 027 717      -27,5 % 635 631 523      -8,2 %
Yhteensä 3 764 278 536 16,38 2 879 835 891     +30,7 % 3 838 621 046      -1,9 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 22 985 595 663 100 17 118 459 240     +34,3 % 27 837 852 292    -17,4 %
Joulukuu 2020     Joulukuu 2019   Muutos ed. Marraskuu 2020 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 626 425 12,27 289 781   +116,2 % 637 031     -1,7 %
Danske Bank 75 221 1,47 56 800     +32,4 %                    73 617    +2,2 %
Nordea 410 286 8,03 261 712     +56,8 % 402 955    +1,8 %