2020-11-03

Yksityissijoittajien osakekauppa lokakuussa: Yhdysvaltain vaalien alla suurimmat osakepainon lisäykset yli puoleen vuoteen

Suomalaisten yksityissijioittajien kaupankäynti jatkui lokakuussa erittäin vilkkaana kuukauden loppua kohden kiihtyen. Arvo-osuustileille osakepainoa kasvatettiin Nordnet Suomen kautta 68 miljoonalla eurolla. Myös osakesäästötileille osakkeita lisättiin selvästi netto-ostojen yltäessä 29 miljoonaan euroon.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto laski vuodentakaisesta lokakuusta 5,8 prosenttia. Kaupankäynti väheni syyskuun euromääräiseen aktiviteettiin verrattuna 3,0 prosenttia. Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät kasvoivat 25,3 prosenttia. Pörssin kappalemääräinen kaupankäynti piristyi myös edelliskuuhun nähden 11,5 prosenttia.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola) kautta kauppoja toteutettiin kappalemääräisesti 18,0 prosenttia viime vuoden lokakuuta enemmän. Yksityissijoittajien kappalemääräisessä kaupankäyntitahdissa muodostui kasvua vilkkaasta syyskuusta 1,7 prosenttia Nordnetin ollessa suurin välittäjä sekä euromääräisesti että 10,9 prosentin osuudellaan kauppojen kappalemäärästä.

Ostoryntäys lokakuun viimeisellä viikolla

• Nordnetin kautta osakekauppaa käyvät suomalaiset yksityissijoittajat tekivät osakemarkkinoille näyttävän ostoryntäyksen lokakuun viimeisellä viikolla. Viikkotason jopa 73 miljoonan euron netto-ostoryntäys edusti jopa kolmea neljäsosaa koko lokakuun netto-ostoista. Erityisesti Nokian, Fortumin ja TietoEVRYn osakkeilla oli huomattavasti kuukauden loppua kohden kasvanutta kotimaista yksityissijoittajakysyntää, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Osakepainon lisäystahti oli lokakuun aikana Nordnetin suomalaisasiakkaiden keskuudessa kiivainta yli puoleen vuoteen. Yhdysvaltain vaalit tai eurooppalaisissa yhteiskunnissa vähitellen lisääntyneet koronarajoitustoimet eivät ainakaan tämän valossa pelota yksityissijoittajia. Viimeaikainen markkinaheilunta on yleisesti nähty ostotilaisuutena, jatkaa Tuppurainen.

Kuukauden Nokia-ostoista yli puolet Q3-tuloksen jälkeen

• Nokia oli Nordnet Suomessa lokakuun ylivoimaisesti netto-ostetuin osake. Yksityissijoittajat tankkasivat Nokiaa kuukaudessa lisää nettomääräisesti 32 miljoonalla eurolla. Nokia-ostoista yli puolet toteutettiin vasta Q3-tuloksen jälkeen. Itsessään tulospäivästä muodostuikin ”entisaikojen Nokia-päivä”, sillä päivätasolla Nokiaa ostaneiden asiakkaiden lukumäärä kymmenkertaistui kuukauden keskiarvopäivään nähden. Lokakuun viimeisellä viikolla Nokian osake saavutti jopa yli kymmenen prosentin osuuden Nordnetin suomalaisasiakkaiden kaikesta pörssikaupasta, toteaa Tuppurainen.
  • Lokakuussa suomalaiset yksityissijoittajat kevensivät Helsingin pörssin globaalia vientiteollisuutta muutamaa poikkeusyhtiötä lukuun ottamatta. Kaikkiaan yhtiötason omistusmuutokset jäivät kuitenkin osakkeiden nettomyyntien puolella erittäin maltillisiksi ilmentäen uskoa siihen, että lokakuun lopulla nähty osakemarkkinoiden alavire jäisi tilapäiseksi, analysoi Tuppurainen.

Vilkasta kauppa-aktiviteettia näköpiirissä

• Odotuksissa on kaupankäynnin osalta vilkas marraskuu. Yhdysvaltain vaalit, neuvottelut uusista talouden elvytyspaketeista, koronarajoitustoimien ja rokotteiden kehitys sekä lähestyvä osinko-osakkeiden perinteinen ostosesonki lisäävät kiinnostusta pörssiä kohtaan, ennakoi Tuppurainen.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola)

Lokakuu 2020 Lokakuu 2019 Muutos ed. Syyskuu 2020 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 1 507 046 700 5,91 885 672 371     +70,2 % 1 252 207 800    +20,4 %
Danske Bank 473 546 329 1,86 636 489 001      -25,6 % 639 450 865     -25,9 %
Nordea 1 211 278 260 4,75 1 167 896 668       +3,7 % 1 282 486 214       -5,6 %
Pohjola 541 039 884   2,12 473 962 229     +14,2 % 496 025 658      +9,1 %
Yhteensä 3 732 911 173 14,64 3 164 020 269     +18,0 % 3 670 170 537      +1,7 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 25 484 357 713 100 27 058 895 739        -5,8 % 26 268 108 063       -3,0 %
Lokakuu 2020       Lokakuu 2019   Muutos ed. Syyskuu 2020 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 645 715 10,91 308 786    +109,1 % 545 639    +18,3 %
Danske Bank 72 412 1,22 97 554       -25,8 %                    75 913       -4,6 %
Nordea 425 458 7,19 275 229      +54,6 % 403 172      +5,5 %