2020-06-04

Yksityissijoittajien osakekauppa toukokuussa: koronapelkoja lievittäneen tuloskauden kurssinousu sai keventämään osakkeita

Toukokuussa osakekauppa jatkui alkuvuoden tapaan vilkkaana. Koronakriisin maaliskuun kurssipohjan jälkeinen lähes 40 prosentin nousu sai osan suomalaisista yksityissijoittajista keventämään osakepainoa.

Koko Helsingin pörssin vaihto nousi vuodentakaisesta toukokuusta 14,8 prosenttia. Laskua kuitenkin kertyi tavanomaista vilkkaamman huhtikuun euromääräiseen aktiviteettiin verrattuna 9,4 prosenttia. Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät kasvoivat 38,0 prosenttia. Pörssin kappalemääräinen kaupankäyntiaktiviteetti hiljeni viime kuusta 19,3 prosenttia.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola) kautta kauppoja toteutettiin kappalemääräisesti jopa 101,2 prosenttia viime vuoden toukokuuta enemmän. Yksityissijoittajien kappalemääräisessä kaupankäyntitahdissa laskua muodostui vilkkaasta huhtikuusta 25,8 prosenttia Nordnetin ollessa edelleen suurin online-välittäjä 11,5 prosentin osuudella kauppojen kappalemäärästä.

Kevään kurssinoususta osa kotiutettiin

• Suomalaiset yksityissijoittajat olivat laajasti edustettuina osakkeiden ostolaidalla maaliskuun kurssiturbulenssissa. Nordnetissä maaliskuu on toistaiseksi ollut selvästi vilkkain osakesäästötilienkin avauskuukausi. Näyttää siltä, että kotimaiset sijoittajat onnistuivat hyödyntämään koronakriisin synkimmät hetket ja syvimmän kurssikuopan. Sittemmin kahden viime kuukauden aikana Helsingin pörssissä nähty lähes 40 prosentin kurssinousu sai toukokuussa osan yksityissijoittajista jo keventämään osakepainoa maltilla. Kuukaudessa Nordnet Suomen kautta nettomyytiin kotimaisia osakkeita arvo-osuustileiltä 21 miljoonalla eurolla, mutta netto-ostot jatkuivat osakesäästötileillä 12 miljoonalla eurolla, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

Tuloskauden anti muodostui pelättyä paremmaksi

• Q1-tuloskausi päättyi toukokuussa positiivisiin tunnelmiin. Koronakriisin pahimmin kurittamien toimialojen painoarvo paljastui Helsingin pörssissä pienehköksi, mikä välittyi useiden yhtiöiden kohdalla positiivisiin kurssireaktioihin tulospäivänä. Suuryhtiöistä joka toinen onnistui alkuvuonna jopa kasvattamaan liikevaihtoaan suhteessa edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Tulosten trendi kuitenkin kääntyi laskevaksi ja markkinoiden perusodotukseksi vaikuttaa jo muodostuneen poikkeuksellisen heikko kuluva toinen vuosineljännes. Alkaneen kesän aikana keskeisin kysymys on se, jääkö kuluva huhti-kesäkuun ajanjakso tuloksellisesti kriisin pohjakosketukseksi. Mikäli näin tapahtuu, on hyvinkin mahdollista, että pahin on markkinoilla jo nähty, jatkaa Tuppurainen.
  • Toukokuun yhtiövalinnoista on havaittavissa, että osa yksityissijoittajista lisäsi omistuksia kriisissä kärsineissä lentoyhtiöissä. Finnair nousi kuukauden viiden netto-ostetuimman osakkeen joukkoon Nordnet Suomessa niin arvo-osuustileillä kuin osakesäästötileillä. Ulkomaisista osakkeista Norwegian erottui merkittävästi kasvaneen kiinnostuksen kohteena, analysoi Tuppurainen.

Sammosta tuli odotetusti toukokuun suosikkiostokohde

• Huhtikuussa osingonmaksustaan päättänyt Fortum oli koko alkuvuoden ajan yksityissijoittajien suosikkiostokohde korkean osinkotuottonsa johdosta. Kun Fortumin osinko irtosi, sijoittajat siirtyivät lisäämään vasta kesäkuun alussa osingonjaostaan päättäneen Sammon osakkeita. Sampo oli Nordnetissä toukokuun selvästi netto-ostetuin osake molemmilla tilimalleilla, kertoo Tuppurainen.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola)

Toukokuu 2020 Toukokuu 2019 Muutos ed.  Huhtikuu 2020 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 1 424 978 676 6,13 631 950 467  +125,5 % 1 893 424 455  -24,7 %
Danske Bank 420 183 370 1,81 437 670 361  -4,0 % 568 589 190  -26,1 %
Nordea 1 455 342 628 6,26 850 302 822  +71,2 % 1 574 636 442  -7,6 %
Pohjola 496 995 852  2,14 641 663 226  -22,5 % 581 154 919  -14,5 %
Yhteensä 3 797 500 526 16,34 2 561 586 876  +48,2 % 4 617 805 006  -17,8 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 23 238 806 104 100 20 245 530 445  +14,8 % 25 654 999 549  -9,4 %
Toukokuu 2020  Toukokuu 2019  Muutos ed.  Huhtikuu 2020 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 592 966 11,49 245 841  +141,2 % 834 416  -28,9 %
Danske Bank 74 194 1,44 71 368  +4,0 %                  102 419  -27,6 %
Nordea 453 509 8,79 212 771  +113,1 % 582 717  -22,2 %