2023-06-05

Yksityissijoittajien osakekauppa toukokuussa: Neste dominoi ostoslistaa – metsäsektorin tulosvaroittajakolmikko ei noussut esiin

Helsingin pörssin yleisindeksi laski toukokuussa kuusi prosenttia. Yhdysvaltain velkakattokeskustelu ja metsäsektorin negatiivisten tulosvaroitusten sarjan jatkuminen varjostivat pörssikuukautta. Nordnet Suomen asiakkaat netto-ostivat kaikkia sijoitusinstrumentteja yhteenlaskien 62 miljoonalla eurolla.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto laski vuodentakaisesta toukokuusta 14,0 prosenttia. Koko pörssin kauppojen kappalemäärät putosivat 35,1 prosenttia edellisvuoden vertailukaudesta. Pörssin kaupankäynti kasvoi huhtikuun 2023 euromääräisestä aktiviteetista 14,6 prosenttia. Myös kappalemääräinen kaupankäynti piristyi edelliskuuhun verrattuna 5,3 prosenttia Nordnetin osuuden ollessa yksityissijoittajien suosimista välittäjistä suurin 9,4 prosentilla kauppojen kappalemäärästä.

50 miljoonaa euroa lisää kotimaisiin pörssiosakkeisiin

• Toukokuun kurssikehitys oli Helsingin pörssissä pääsääntöisesti laskevaa sekä Yhdysvaltain julkishallinnon velkakattohuolien että pankkisektorin epävarmuuksien pysyessä otsikoissa. Huhtikuun tavoin yksityissijoittajat näkivät epävarmuudessa kuitenkin edelleen oston paikan. Nordnetin suomalaisasiakkaat lisäsivät kuukaudessa kotimaisten osakkeiden nettomääräistä omistustaan arvo-osuustileillä 35 miljoonalla eurolla. Osakesäästötileillä vastaava netto-ostolukema oli 15 miljoonaa euroa, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

Neste nousi selväksi ostosuosikiksi

• Nesteen osake laski toukokuun alusta loppuun jopa 20 prosenttia. Kuukauden aikana Nordnet Suomen asiakkaat netto-ostivat yhtiön osaketta yhteensä lähes 19 miljoonalla eurolla. Kaikkiaan toukokuussa Nordnetin suomalaisasiakkaiden tekemistä kotimaisten osakkeiden netto-ostoista lähes 40 prosenttia kohdistui Nesteen osakkeeseen. Moni ostoja jo pidemmän aikaa harkinnut yksityissijoittaja aktivoitui, kun 2010-luvun alusta lähtien osakekurssinsa moninkertaistaneen yhtiön kurssi pakitti noin kolmen vuoden takaiselle, kesän 2020 tasolleen, taustoittaa Tuppurainen.

Metsäsektorin suhdannekäänne ei näkynyt kauppaluvuissa

• Helsingin pörssin metsäsektoria edustavat Metsä Board ja Stora Enso antoivat negatiiviset tulosvaroitukset huhtikuussa. UPM-Kymmene jatkoi sektorin negatiivisten tulosvaroitusten sarjaa toukokuussa. Kaikki kolme suurta metsäyhtiötä ovat nyt tulosvaroittaneet negatiivisesti toisen vuosineljänneksen aikana. Yllättävää toukokuun osakekauppaluvuissa onkin se, etteivät yksityissijoittajat ottaneet metsäsektorin kolmikon osalta selvää näkemystä kumpaankaan suuntaan, jatkaa Tuppurainen.

Kesäkuu käynnistyi pörssissä lupaavasti

• Kesäkuu on käynnistynyt pörssissä erittäin vahvasti. Kuukauden kahden ensimmäisen pörssipäivän aikana Helsingin pörssi kohonnut kolme prosenttia. Yhdysvalloissa saavutettu sopu velkakatosta yhdistettynä vähitellen laantumisen merkkejä osoittavaan inflaatiokehitykseen ovat piristäneet markkinatunnelmia selvästi. Inflaatiolukujen kääntyessä laskuun on mahdollista, että kesän aikana sijoittajien keskuudessa viriäisi odotus kiristävän keskuspankkipolitiikan päättymisestä, mikä voisi osaltaan tukea markkinakehitystä, arvioi Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Nordnet Suomen 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta arvo-osuustilillä – toukokuu 2023

Ostetuimmat osakkeet Myydyimmät osakkeet
Yhtiö Netto-ostoarvo (EUR) Yhtiö Nettomyyntiarvo (EUR)